Klimaatakkoord niet opzij voor TTIP en CETA

Carla Dik-Faber - Foto: Anne Paul Roukemawoensdag 25 mei 2016 11:18

Overheden die het Klimaatakkoord uitvoeren, mogen niet via internationale arbitragetribunalen door bedrijven worden aangeklaagd op basis van handelsverdragen als TTIP en CETA. Dat vindt een meerderheid in de Tweede Kamer. Een motie van ChristenUnie-Kamerlid Carla Dik-Faber en GroenLinks-Kamerlid Jesse Klaver haalde een meerderheid.

De ChristenUnie/GroenLinks-motie vraagt de regering om zich in de EU in te spannen om een uitzondering voor klimaatmaatregelen in toekomstige handelsverdragen af te dwingen, waaronder TTIP en CETA. Op die manier voorkomen we dat buitenlandse bedrijven schadevergoedingen eisen via TTIP, wanneer de Nederlandse overheid duurzame maatregelen neemt.

Dat zou zich kunnen voordoen als Nederland kolencentrales sluit of besluit om fossiele voorraden in de grond te houden. De ChristenUnie en GroenLinks willen dat buitenlandse bedrijven dat niet kunnen tegenhouden. Er zijn buitenlandse voorbeelden bekend van bedrijven die na milieumaatregelen miljardenclaims hebben ingediend.

Carla Dik-Faber: “We hebben net een Klimaatakkoord in Parijs gesloten. Bovendien heeft de Nederlandse rechter in de Urgenda-zaak geoordeeld dat we in 2020 25% minder CO2-uitstoot mogen hebben ten opzichte van 1990. Een ambitieus klimaatbeleid mag niet door internationale arbitragetribunalen worden doorkruist.”

De motie van Dik-Faber en Klaver werd gisteren door een meerderheid van de Tweede Kamer aangenomen.

Nieuwsarchief > 2016