20131021-Israel-Joel-Voordewind_APR2855_Snapseed-20woensdag 01 juni 2016 22:53

ChristenUnie-Kamerlid Joël Voordewind heeft met collega’s van de VVD en SGP schriftelijke vragen gesteld over de financiering van de boycotbeweging tegen Israël nu blijkt dat met Nederlands belastinggeld organisaties worden gesteund, die op hun beurt organisaties steunen die pleiten voor het boycotten, desinvesteren en sanctioneren (BDS) van Israël.

Joël Voordewind: “Het is bizar dat Nederland meebetaalt aan organisaties die overduidelijk pleiten voor een boycot voor Israël. Te meer omdat het Nederlandse kabinetsbeleid tegen deze sancties is; het ministerie van Buitenlandse Zaken moet deze financiering die recht ingaat tegen dat beleid zo snel als mogelijk stoppen. De maatregelen die de BDS-beweging voorstelt – boycotten, desinvesteren en sanctioneren – leiden niet tot vrede en verzoening.”

De Kamerleden willen van de minister weten of inderdaad belastinggeld wordt uitgegeven aan steun aan de BDS-beweging, welke organisaties dat dan zijn, hoe het kabinet dat beoordeelt en hoe dat te rijmen is met het vastgestelde beleid en de subsidiecriteria. Voordewind wil door middel van een motie ook een uitspraak van de Kamer krijgen over de kwestie.

Israël
Joël Voordewind

Reacties op 'ChristenUnie, VVD en SGP stellen vragen over financiering boycot-beweging tegen Israël'

Nieuwsarchief > 2016 > juni