6 september - week 36 - 2008

zaterdag 06 september 2008 14:26

De vergaderingen zijn weer begonnen. Een naadloze overgang van de discussies in de media naar de plenaire vergaderzaal van de Tweede Kamer. Allereerst het afscheid van Wijnand Duijvendak en daarna het 'spoeddebat' met minister Cramer en minister-president Balkenende over een al dan niet geplaatste handtekening van eerstgenoemde in de jaren tachtig. De zoals altijd zeer ééndimensionale PVV diende een motie van wantrouwen in die door de rest van de Kamer verworpen werd. Ook een merkwaardige motie van de VVD (waar zijn de liberalen mee bezig?) werd door geen enkele andere partij gesteund. Zo, de kop van het jaar was er weer af. Ik heb overigens wel begrip voor het chagrijn van Balkenende over dit debat. Laten we er voor zorgen dat spoeddebatten in de Tweede Kamer niet degraderen tot een soort bezigheidstherapie. Daar begint het wel steeds meer op te lijken.

Afgelopen maandag domineerde minister Verhagen in de media. Eerst liet hij via de Telegraaf weten meer geld voor defensie te willen hebben. In de loop van de dag kwam dezelfde minister weer op televisie om voor kerncentrales in Nederland te pleiten. Wat een actieradius heeft deze minister!

Collega Pieter van Geel viel de minister van Buitenlandse Zaken bij met het standpunt dat er in Nederland voorbereidingen voor de bouw van kerncentrale(s) moeten worden getroffen. Uiteraard liet hij weten zich te zullen houden aan het coalitieakkoord, dat duidelijk is over de bouw van kerncentrales in deze coalitieperiode. Het lijkt mij duidelijk dat er deze periode dus ook geen vergunningen zullen worden uitgegeven. We hebben afgesproken te zullen inzetten op duurzame energie en energiebesparing. De doelstellingen daarvoor zijn zeer ambitieus en overstijgen ook deze regeerperiode. Laten we dit proces niet doorkruisen met vrijblijvende discussies over kernenergie. Los daarvan is de veiligheid en afvalproblematiek nog steeds een zorgpunt. Dat hebben de afgelopen maanden in Frankrijk nog kunnen zien.

Afgelopen donderdag was ik aanwezig bij het Nationaal Omroepcongres in Bussum. Ik zat met collega Martijn van Dam (PvdA) en de omroepbazen van de NPO, SBS en RTL in een forum. Charles Groenhuijsen ondervroeg ons ondermeer over de Balkenende-norm bij de publieke omroep. Nadat ik had aangegeven het niet meer dan logisch te vinden dat we de publieke omroep houden aan de Balkenende-norm, stond Paul de Leeuw op. Vanuit de zaal gaf hij aan zeer verknocht te zijn aan de publieke omroep (hulde!), maar ook dat wij het niet over zijn salaris mochten hebben. Hij kreeg applaus, maar ik was er niet zo van onder de indruk. Het gaat hier om publiek geld. Daar hebben wij echt wel iets over te zeggen. Bij de Vara zitten overigens de meeste grootverdieneners. Ooit was dit de omroep voor de arbeiders. Tijden veranderen.

Deze week is het rapport van de commissie Veerman (Deltacommissie) naar buiten gekomen. Ik ben bij de presentatie geweest. De commissie Veerman was ingesteld door staatssecretaris Huizinga. Dat is een goede zet geweest. In een zeer uitgebreid en doordacht rapport zijn adviezen gegeven over de omgang met water in de komende eeuw. Wat mij betreft gaan we niet vrijblijvend met dit rapport om. Dit rapport vraagt om een onhaagse aanpak. Kortetermijndenken, partijpolitieke profileringsdrang en departementale stammenoorlogen kunnen een duurzame en eensgezinde strijd voor Nederlands veiligheid ernstig belemmeren. Dat kunnen we ons niet veroorloven. En burgers verwachten - terecht - ook iets anders van hun bestuur. Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Tijdens de avond van de presentatie van het rapport zat staatssecretaris Huizinga bij Knevel&vdBrink. Uiteraard om over het rapport te spreken. Dat gebeurde ook. Zij werd zijdelings betrokken bij een ander gesprek over het Suikerfeest. Tineke Huizinga liet duidelijk weten dat ze van mening is dat christelijke feestdagen niet vervangen moeten worden door feestdagen van andere godsdiensten, bijvoorbeeld de Islam. Geconfronteerd met de suggestie dat het Suikerfeest een nationale (vrije) feestdag zou kunnen worden, benadrukte Huizinga dat die kwestie op dit moment absoluut niet aan de orde is. Theoretisch kan ze zich voorstellen dat de vraag om een vrije dag als afsluiting van de Ramadan ooit prangender wordt wanneer het aantal moslims in Nederland zich vermenigvuldigt. ,,Maar dan nog: niet ten koste van het Pinksterfeest''.

In de media werd direct gesproken over een 'voorstel' of zelfs een 'pleidooi' van staatssecretaris Huizinga om van het Suikerfeest een nationale feestdag te maken. Daar was absoluut geen sprake van. Toch zagen zowel PVV als SGP reden om Kamervragen te stellen. Hier verbaas ik me dan weer over. Hebben we niets beters te doen. Ik ben overigens duidelijk over dit onderwerp: Nederland heeft een christelijke cultuur en daarin gaan we geen nationale feestdag vrijmaken voor een islamitische traditie. Mensen zijn vrij een dag verlof op te nemen wanneer ze een religieus feest willen vieren, maar een collectieve vrije dag is voorbehouden voor die feesten die in onze cultuur en traditie verankerd zijn. Zou dit nog vragen oproepen?

Nadat vorige week de democraten in de VS hun conventie gehouden hebben was het deze week de beurt aan de republikeinen. De orkaan Gustav leek aanvankelijk de boel wat te verstoren. Dat viel uiteindelijk mee. Het werd vooral de conventie van running mate Sarah Palin. Vooral de zwangerschap van haar zeventienjarige dochter trok veel aandacht. Het verwijt dat ze onbekend is kan inmiddels niet meer gegeven worden. Haar speech stond ook als een huis. McCain hield ook een slimme speech. Heel bewust probeert hij Bush op afstand te houden. Ik heb zelf inmiddels de EenVandaag-kieswijzer ingevuld. Met 67 procent kwam ik bij Obama uit. Ik denk dat ik het nog maar eens ga proberen. Een second opinion kan bij dit soort zaken nooit kwaad.

Deze week ook nog een aantal gesprekken gevoerd. Onder meer met Rene Paas (CNV) en Erica Terpstra (NOC/NSF). Laatsgenoemde is inmiddels afgereisd naar China voor de paralympics. Mooi dat ook deze spelen aandacht krijgen in de media. Dat is niet vanzelfsprekend. Verder ben ik druk bezig met de voorbereidingen voor de Algemene Politieke Beschouwingen (APB). Daar zal ik de komende week ook nog wel druk mee zijn.

Arie Slob

Reacties op '6 september - week 36 - 2008'