"Deze training heeft geheel aan mijn ‘hoge' verwachtingen voldaan!"

JeannetHuizingwoensdag 09 juli 2008

In de afgelopen weken heb ik de training ‘Welkom in Raad' gevolgd. De training bestaande uit drie zaterdagen vond plaats in Amersfoort en stond onder leiding van Arie Dost, wethouder in Zwijndrecht, die daarvoor werkzaam is geweest als docent en dat was te merken... Met 11 beginnende en meer ervaren fractievolgers uit het hele land waren we daar van 10 uur 's ochtends tot 16 uur ‘s middags. En dat kostte geen enkele moeite, sterker nog; het waren inspirerende dagen. Daarmee heeft deze training geheel aan mijn 'hoge' verwachtingen voldaan.

Er was een mix van kennisoverdracht en interactieve opdrachten. Daarbij werd een appèl gedaan op presentatievaardigheden, schakelen tussen onderwerpen, argumenteren en  samenwerken. Ook leerden we elkaar daarbij beter kennen. Binnen de ChristenUnie is een brede vertegenwoordiging van christenen samengebracht, met allemaal verschillen in achtergrond en beleving. Het is heerlijk om met zoveel andere christenen verenigd te zijn voor de christelijk sociale politiek. Er is respect voor elkaar en het fundament van de tien geboden is krachtig. Omdat "God liefhebben boven alles en de naaste als jezelf" iets is waar je elkaar voortdurend op kan aanspreken. Ondanks dat in de uitwerking van politieke keuzes wel verschillen van inzicht kunnen bestaan. Landelijke trainingen helpen naar mijn mening bij de vorming van de identiteit van onze partij. De informele no-nonsense cultuur, waarbij inhoud belangrijker is dan vorm spreekt me zeer aan.

Ik zag bij alle aspirant-raadsleden gedrevenheid om verantwoordelijkheid te nemen voor maatschappelijke taken en om daarbij uit te komen voor hun geloof. Bij een ieder zag je  bewogenheid voor de burgers in de eigen gemeente. Bescheidenheid om als christenpoliticus ruimte te laten voor andersdenkenden is een andere fundamentele partijwaarde. We hebben een discussie gehad over scheiding van kerk en staat en het verschil tussen een democratie en een theocratie. Als uitkomst van de discussie kwamen we erop dat we willen dat God regeert, maar wij kunnen andere mensen ons geloof niet opleggen, alleen maar voorleven, ook al denken we dat bepaalde keuzes goed voor hen zijn.

Persoonlijk ben ik blij verrast hoe leuk en vormend het is om plaatselijk actief te zijn in de politiek. Sinds 2 jaar ben ik fractievolger in Apeldoorn, waar drie raadsleden en een wethouder van de ChristenUnie actief zijn. Als  fractievolgers is het veel luisteren, veel lezen, maar we kunnen echt al meedoen in de voorbereidende commissies zoals het hier werkt, de zogenaamde ‘Politieke Markt'. Juist het feit dat ik al enige werkervaring had hielp om de stof van de scholing en het doel en de methode goed te kunnen gebruiken.

Een aanrader voor andere startende raadsleden of aspirant-raadsleden!

Jeannet Huizing-Hekert

Meer weten?

* Welkom in de raad, instapcursus lokale politiek

Reacties op '"Deze training heeft geheel aan mijn ‘hoge' verwachtingen voldaan!"'