Waarom ChristenUnie? Vul je rugzak met bijbelse argumenten

DSC_2862vrijdag 18 december 2009

Waar staan we voor? In verkiezingstijd wordt deze vraag vaker dan anders gesteld, en misschien ook wel dringender. Is het niet door jezelf, dan wel door een ander. Waarin onderscheidt de ChristenUnie zich nu wezenlijk van andere (christelijke) partijen? Hoe functioneert de bijbel in onze politieke beslissingen?

In januari 2010 organiseert de ChristenUnie Kaderschool op vijf plaatsen in het land de cursus ‘Welkom bij de ChristenUnie!’ Juist in de periode voor de verkiezingen willen we mensen gelegenheid geven zich (nog) eens goed in de uitgangspunten van onze partij te verdiepen. Om erachter te komen of dit echt de partij is die je stem waard is, of om je rugzak te vullen met argumenten waarmee je een ander kunt overtuigen.

Liberaal stemmen
‘Welkom bij de ChristenUnie!’ is allereerst bedoeld om nieuwe leden en geïnteresseerden een duidelijk beeld van onze partij te schetsen. In de praktijk blijken naast deze doelgroep veel meer leden interesse te hebben. Want ook zij zoeken bijbels gefundeerde argumenten. Wat zeg je tegen je buurvrouw die vindt dat je als christen prima liberaal kunt stemmen? Of tegen je collega die het belachelijk vindt dat de overheid voor mensen gaat bepalen of ze op zondag wel of niet mogen winkelen?

Drie avonden
Een antwoord op deze vragen leer je in de eerste plaats te formuleren, door je te bezinnen op wat de bijbel erover zegt. Nu vind je in de bijbel geen concrete stemadviezen, dus zoek je naar een bijbelse visie op de overheid, mens en maatschappij van waaruit je je keuzes kunt bepalen. In de cursus worden deze bijbelse grondslagen onder de loep genomen. Daarnaast is er aandacht voor oudere denkers die de bijbel als gezaghebbend voor het hele leven zagen, dus ook voor de politiek. Mensen zoals Guillaume, Groen van Prinsterer en Abraham Kuyper. Verder wordt aandacht geschonken aan de rol van de overheid en verschillen tussen christelijke politieke partijen. De laatste van de drie avonden gaat over de politieke praktijk, de organisatie en de politieke werkwijze van de ChristenUnie. Wellicht wordt duidelijk welke rol je daar zelf in zou kunnen en willen spelen.

Netwerken
De cursus heeft een interactief karakter. Naast een stuk kennisoverdracht is er tijdens de avonden ruim de gelegenheid om vragen te stellen en te discussiëren. Veel raadsleden en bestuursleden van de lokale kiesvereniging vinden het leuk om deze avonden bij te wonen om de mensen uit hun regio te ontmoeten.

De cursus wordt op de woensdagen 6, 13 en 20 januari 2010 gegeven in Deventer, Leiden, Groningen en Tholen. In Ede op de maandagen 11, 18 en 25 januari.
Is dit te ver bij u vandaan? Breng dan uw bestuur op de hoogte van uw interesse voor deze cursus. Een lokale kiesvereniging kan de cursus voor de eigen regio aanvragen als er minimaal 12 deelnemers zijn.

Klik hier voor praktische informatie en aanmelding

Artikel geplaatst in HandSchrift 7 - 2009

Reacties op 'Waarom ChristenUnie? Vul je rugzak met bijbelse argumenten'