Training Visie en strategie: we weten waar we het verschil maken!

donderdag 25 april 2013

Het laatste jaar in deze raadsperiode is begonnen. Het is het jaar waarin je als raadslid denkt: “Wat heb ik tot op heden bereikt, en wat zou ik nog willen realiseren?”. De tijd tot aan de verkiezingen is kort. Dat betekent dat je keuzes moet maken en een manier moet bedenken om die dingen die je écht wilt bereiken ook nog voor elkaar te krijgen. Een strategie voor de korte en langere termijn kan je daarbij helpen: Wat wil ik nog bereiken? Wat moet ik daarvoor doen? En welke concrete activiteiten moet ik ondernemen om mijn punt nog gerealiseerd te krijgen?

Ook bij de leden van de ChristenUniefractie in Putten speelden deze vragen en ze vroegen een training aan bij het Opleidingscentrum. Lubbert van den Heuvel vertelt wat dit heeft opgeleverd.

Wat was het winstpunt van deze training voor jullie fractie?
“Als bestuur, fractie en wethouder hebben we de drijfveren waarom we actief zijn in de politiek, en wel heel specifiek binnen de ChristenUnie, met elkaar gedeeld. Op het moment dat mensen gaan nadenken over hun drijfveren komen ook hun politieke doelstellingen naar voren.  Vanuit onze drijfveren zijn we tot politieke doelstellingen gekomen, en vanuit de politieke doelstellingen hebben we onze speerpunten kunnen benoemen.”

Wat gaan jullie er concreet mee doen en wat merkt de omgeving daarvan?
“De tijdens de training benoemde speerpunten zullen fungeren als leidraad voor het verkiezingsprogramma. De speerpunten zullen ook gebruikt worden om in het laatste jaar van deze raadsperiode het profiel van de ChristenUnie in Putten nog scherper neer te zetten. De komende periode zullen we de raadsstukken vanuit een ander perspectief bekijken, vanuit het perspectief van de speerpunten. We hopen dat op deze manier het ChristenUniegeluid in Putten nog herkenbaarder wordt.”

Waarom zouden alle fracties deze training nu moeten doen?
“Daar zijn veel redenen voor, maar vooral:

• Vaak ben je als fractie bezig met de zaken die op je af komen, als je niet uitkijkt word je door de politieke waan van de dag geleefd. Tijdens een cursus als deze, onder leiding van een extern deskundige, word je gedwongen na te denken over de zaken waar het uiteindelijk om draait, de zaken waar we als ChristenUnie het verschil mee willen maken
  • Het is enorm goed voor de onderlinge band
  • Je bewust worden waarom je actief bent (mag zijn) voor de ChristenUnie geeft enorm veel positieve energie
  • Het is een moment van bezinning, iets wat je als fractie en bestuur eigenlijk minimaal één keer per jaar zou moeten doen.”

Trainer Aldrik Dijkstra vult aan: “Met de training Visie en strategie reiken we u concrete handvatten aan om uw doelen te formuleren en concrete resultaten en activiteiten te bedenken en te plannen om uw doelen te bereiken. Belangrijk daarbij is het woord “prioriteren”. Je kunt niet alles aanpakken! Onze ervaring is dat mensen die een duidelijk doel voor ogen hebben, heel effectief zijn in het zich positioneren in de politieke arena en het bereiken van hun doelen. En dat is heel belangrijk in een jaar voor de verkiezingen.”

Vraag ook voor uw fractie een Visie- en strategietraining aan via opleiding@christenunie.nl.

Reacties op 'Training Visie en strategie: we weten waar we het verschil maken!'