CdK Jaap Smit brengt werkbezoek aan gemeente Zederik

smit en bonthuisdonderdag 31 maart 2016 20:00

De Commissaris van de Koning, Jaap Smit, bracht donderdag 31 maart een officieel werkbezoek aan de gemeente Zederik. De Commissaris sprak in zijn hoedadigheid als rijksheer onder andere met het college van B&W, vertegenwoordigers van het maatschappelijke middenveld en de gemeenteraad.
Hoewel de voorgenomen herindeling met de gemeenten Leerdam en Vianen niet de aanleiding was voor het bzoek, stond de aanstaande fusie natuurlijk prominent op de agenda. Smit gaf aan de bestuurlijke ontwikkelingen op de voet te volgen. Fractievoorzitter Kees Matsinger heeft de standpunten van ChristenUnie Zederik toegelicht. Matsinger benadrukte dat er verschillende stemmen in het debat geklonken hebben en dat de fractie van de ChristenUnie met belangstelling de werkzaamheden van de IPC (Inter Provinciale Commissie) volgt.

Aan het einde van het gesprek ging Smit kort in op huisvesting voor vluchtelingen. Iedere gemeente, hoe groot of klein ook, moet haar verantwoordelijkheid nemen. Raadslid Dico Baars is blij met dit signaal: "Zuid-Holland scoort als grootste provincie van Nederland laag als het gaat om het aantal opvanglocaties (een 9e plek). Het is dus noodzakelijk dat gemeenten en provincie samenwerken om voldoende (duurzame) locaties te realiseren. De provincie Zuid-Holland heeft nog een flink aantal opvangplekken te realiseren. ChristenUnie Zederik wil graag dat de gemeente Zederik hierin creatief meedenkt en meedoet."