Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber en Gert-Jan Segers over het bestraffen van chauffeurs met te hoog beladen vrachtwagens

woensdag 10 september 2014

Schriftelijke vragen van ChristenUnie Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber als lid van de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu en Gert-Jan Segers als lid van de vaste commissie voor Veiligheid en Justitie aan de ministers van Infrastructuur en Milieu en van Veiligheid en Justitie

Onderwerp:   Het bestraffen van chauffeurs met te hoog beladen vrachtwagens

Kamerstuk:    2014Z15401

Datum:           10 september 2014

Vraag 1

Kent u het bericht «Trucker na fout vaak ongestraft; Chauffeurs te hoge vrachtwagens bij Velsertunnel ontlopen boete door wegblijven politie»? 1)

Vraag 2

Klopt het dat er in een half jaar tijd meer dan 1.100 chauffeurs bij de Velsertunnel zijn betrapt met een te hoge lading, maar dat er slechts 52 boetes zijn uitgedeeld omdat de politie vaak niet komt opdagen?

Vraag 3

Hoe vaak worden landelijk per jaar boetes uitgedeeld voor te hoog beladen vrachtwagens? Hoe vaak gebeurt dit voor te zwaar beladen vrachtwagens? Hoeveel capaciteit is hiervoor beschikbaar bij de politie en bij andere handhavingsdiensten?

Vraag 4

Deelt u de mening dat de kans op een boete voor te hoog beladen vrachtwagens momenteel te laag is en het noodzakelijk is deze kans aanzienlijk te verhogen om zo de verkeersoverlast terug te dringen en schades aan tunnels te voorkomen?

Vraag 5

Deelt u de mening dat verkeershandhaving in hoge mate bestuurlijk van aard is en het daarom mogelijk zou moeten zijn om deze taak mede op te dragen aan bevoegde weginspecteurs om zo de politie te ontlasten?

Vraag 6

Bent u bereid het op korte termijn, bijvoorbeeld in de vorm van een pilot vergelijkbaar met die in Rotterdam-Rijnmond, mogelijk te maken dat weginspecteurs van Rijkswaterstaat bij de Velsertunnel bekeuringen kunnen uitdelen voor te hoog beladen vrachtwagens?

1) IJmuider Courant, 9 september 2014

Voor meer informatie: www.tweedekamer.nl.

« Terug