Zaak Asia Bibi aangehouden voor onbepaalde tijd

DSC_1142Edonderdag 13 oktober 2016 10:12

Het is zeer verdrietig dat het Pakistaanse Hooggerechtshof vandaag opnieuw geen uitspraak heeft durven doen in de zaak Asia Bibi. Het Hooggerechtshof staat onder enorme druk van extremisten. De berichten die we krijgen direct van mensen uit de rechtszaal schetsen een beeld van bange rechters in een zaal die ondanks de beveiliging vol zat met radicale moslimleiders en mullah's.

De officiële reden voor het nieuwe uitstel is dat één van de drie rechters zich ter plekke heeft afgemeld omdat hij eerder rechter in de zaak Mumraz Qadri is geweest. Qadri was de lijfwacht die Salman Taseer, een belangrijke Pakistaanse politicus en ondersteuner van Asia Bibi, heeft vermoord. Er is geen datum bekendgemaakt voor een nieuwe zitting van het Hoggerechtshof.

Het is opnieuw een verschrikkelijke dag voor de man en dochters van Asia Bibi. Ze waren optimistisch dat vandaag een eind zou komen aan vele jaren van angst en lijden. Dit betekent een nieuwe periode van onzekerheid vooral voor Asia Bibi zelf: wanneer komt zij uit die dodencel? We moeten voor hen blijven bidden. En ook werken aan mogelijkheden om Asia Bibi en haar familie onmiddellijk na een mogelijke vrijspraak het land uit te krijgen. Het is wel duidelijk dat de extremisten het desnoods zelf willen doen: Asia Bibi vermoorden om haar geloof.

Peter van Dalen,

Europarlementariër voor ChristenUnie-SGP