1 maart - week 9 - 2008

zaterdag 01 maart 2008 15:53

Wat een heftig weekje ligt er weer achter me. Hoe lang ik ook al in de politiek actief ben, de dynamiek daarvan blijft me toch van tijd tot tijd verbazen. Naast de kameragenda zijn er altijd weer andere onderwerpen die aandacht vragen. En vaak zoveel aandacht dat er nauwelijks nog tijd is voor andere zaken. Deze week was dat (zucht) opnieuw het ontslagrecht en de film van Wilders waarvan we nog steeds niet weten wat er op te zien zal zijn.

Om maar met het eerste onderwerp te beginnen: het ontslagrecht. Wat ons betreft een onderwerp dat we toch echt in 2007 hebben achtergelaten. Maar dat geldt niet voor minister Donner. In een interview in het dagblad De Pers wekte hij de indruk de (door het kabinet ingestelde!)commissie Bakker te willen dicteren het ontslagrecht straks maar weer op de politieke agenda te zetten. 'Onverantwoord en ongepast' was mijn reactie. Een minister moet zwijgen als een door het kabinet zelf ingestelde commissie aan het werk is. Daarnaast blijf ik van mening dat het steeds maar opnieuw dezelfde rondjes schaatsen een zinloze activiteit in de politiek is. Uiteraard was er weer een debat over dit onderwerp (aangevraagd door de SP) met een voorspelbare uitkomst. Al met al een verloren dag voor de coalitie. Jammer. Juist nu is het nodig dat we dit soort geneuzel vermijden. Het beeld van de coalitie is al zo slecht. Daar komt op deze manier weinig verandering in. Minister Donner had zich dat moeten realiseren. Het deed me als fractievoorzitter van de ChristenUnie overigens goed dat we in de politieke barometer weer naar een dikke negen zetels stegen. Fijn om te constateren dat er groeiende steun voor ons is. De film van Wilders was het tweede onderwerp dat deze week domineerde. Donderdag deed opeens minister Verhagen en in zijn kielzog de CDA-fractie een oproep aan Wilders om zijn film niet uit te zenden. Een dag later kwam het kabinet met een genuanceerdere opvatting. Natuurlijk met een beroep op Wilders om goed na te denken over de keuzen die hij maakt, maar ook forse kritiek op landen die met geweld dreigen in zijn richting. Dat is niet acceptabel. Uiteindelijk gaat het in deze kwestie om het zoeken naar een balans tussen het gebruik maken van een grondwettelijke vrijheid (van meningsuiting) en het afwegen van de gevolgen van het gebruikmaken daarvan. Een zware verantwoordelijkheiddie nu met name op de schouders van Geert Wilders rust. Een reactie uit zijn mond in de trend van 'hij kan de pot op' (in de richting van minister Verhagen) is dan absoluut onvoldoende. Gebeurde er deze week nog meer. Jazeker. Onder andere een debat met staatsscretaris de Jager (financien) over de situatie dat de fiscus circa 730.000 aangiften van de inkomstenbelasting is kwijt geraakt. Ongelofelijk dat zoiets kan gebeuren. De staatssecretaris kwam nog goed weg in de Tweede Kamer. Staatssecretaris Huizinga-Heringa kwam deze week met het aan de Kamer beloofde aanvalsplan OV Chip. Een knappe prestatie. Alle belangrijke spelers werken er aan mee. Het valt me op dat in de media de aandacht voor dit plan geringer is dan enkele weken geleden het bericht dat er mogelijk iets loos zou zijn. Ook dat is politiek. De problemen zijn soms interessanter dan de oplossingen. Minister Rouvoet maakte gisteren bekend dat zijn wetsvoorstel m.b.t. het kindgebonden budget door de ministerraad was gekomen. Dat is goed nieuws. Als ChristenUnie maken we ons hier al jarenlang druk voor. Nu komt het er eindelijk van. Regeringsdeelname loont bij dit soort onderwerpen. Belangrijker is dat het goed nieuws is voor ouders met kinderen. Met name voor ouders met een smalle beurs en een aantal kinderen zal dit honderden euro's extra gaan opleveren. Zie www.jeugdengezin.nl voor meer informatie. Deze week ook een debat over de homo-nota van minister Plasterk. Voor de ChristenUnie heeft Cynthoa Ortega het woord gedaan. Ik ben onder de indruk van hoe ze dat gedaan heeft. Duidelijk over het feit dat geweld tegen en discriminatie van homo's niet acceptabel is. Maar ook duidelijk over het feit dat we in dit land echt niet allemaal hetzelfde hoeven te denken over homoseksualiteit. Voor die diversiteit moet ook ruimte zijn. In de nota van Plasterk wordt dat overigens ook gehonoreerd.
Arie Slob

Reacties op '1 maart - week 9 - 2008'