15 maart - week 11 - 2008

zaterdag 15 maart 2008 18:01

Vrijdag zijn we met de hele ChristenUnie-fractie naar Amsterdam geweest. Op bezoek bij de stichting tot heil des volks. Een organisatie die zelfs ouder is dan het Leger des Heils en met een grote sociale doelstelling. Voortgekomen uit het negentiende eeuwse Réveil. Boeiend om te zien en te horen hoe men daar anno 2008 nog invulling aan geeft. Bijvoorbeeld als het gaat om de hulp aan prostituees of de opvang van dak- en thuislozen. Mijn waardering voor de medewerkers van de stichting is groot.

Ons Tweede Kamerlid Ernst Cramer heeft op zijn site (www.ernstcramer.nl) een uitgebreid verslag van ons werkbezoek gezet. Inclusief foto's onder de knop 'fotoreportages'. Van harte aanbevolen. Leuk overigens om zo als fractie met elkaar op stap te gaan. Dit maal samen met voorlichtster Jolande Uringa en ambtelijk secretaris Jacob Pot.

Deze week was er in de Tweede Kamer ook weer voldoende te doen. Alle kamerleden hadden een vol programma. Ed Anker had bijvoorbeeld zijn handen vol aan de discussies over de Algemene wet gelijke behandeling (AWGB). De discussie daarover was wat voortijdig. Het wachten is op de reactie van het kabinet op de kritiek van Europa op het functioneren van onze wetgeving (zou in strijd zijn met een Europese Richtlijn) en de evaluatie van de wet.

Het kabinet heeft overigens aangegeven dat ze niet van plan is om de zogenaamde enkelefeitconstructie uit de Algemene wet gelijke behandeling te schrappen. Met name GL en D66 dringen daar op aan.„Brussel vraagt dat niet van ons en als het al van mening zou zijn dat Nederland het op dit punt niet goed doet, hoeven wij het daar nog niet mee eens te zijn”, zei minister Ter Horst van Binnenlandse Zaken dinsdag in een overleg met de Tweede Kamer. Een duidelijk statement.

Ed Anker had ook zijn handen vol aan de discussie over de smadelijke godslastering. Daarover is deze week ook gesproken. Als ChristenUnie vinden we dat dit artikel in het Wetboek van Strafrecht moet blijven staan. Dat is ook de opvatting van onze andere coalitiepartner, het CDA. De PvdA is altijd voor schrappen van dit artikel geweest. Dat hebben ze deze week - niet verrassend - weer laten blijken. Ze hebben de discussie - en dat waardeer ik - niet onnodig op scherp gezet. Het kabinet mag zelf bepalen wanneer en op welke wijze men dit verder wil oppakken. Zoals mogelijk bekend is ook het kabinet van mening dat we het artikel niet moeten schrappen. Minister Hirsch Ballin heeft inmiddels de Tweede Kamer toegezegd over enkele weken met een brief te komen. Van dit onderwerp zijn we dus ook nog niet af.

Zelf heb ik deze week nog een aantal onderwijsdebatten gedaan. Opnieuw over de gratis schoolboeken. Er was zelfs nog een heuse derde termijn.  Met name D66, GL, PVV en de SP hebben zich naar mijn opvatting laten inpakken door de educatieve uitgeverijen die - begrijpelijk - liever de huidige situatie in stand houden. De coalitiepartijen - en mogelijk ook de SGP - zullen echter het wetsvoorstel gaan steunen. Naar mijn opvatting is dat een verantwoorde keuze. Ik heb dat deze week ook in het radio 1-programma Kassa uitgelegd. Ook nog een debat gehad over scholenplanning. Voor scholen van groot belang. D66, GL en PVV ontbraken bij dit debat. Hier viel zeker niet zoveel te halen.

Deze week weer veel gesprekken gehad. Onder andere met onze coalitiegenoten over een aantal aangelegen thema's. Ik merk iedere keer weer de bereidheid om naar elkaar te luisteren en ons gezamelijk in te zetten voor de uitvoering van het coalitieakkoord. Zo hoort het. Ook gesproken met Hans Alders in zijn nieuwe hoedanigheid als voorzitter van EnergieNed. En met de heer Joosten van Unie KBO. Ook nog een paar interviewtjes gehad. En zaterdagmiddag nog een bijeenkomst in partijverband. Zo blijf je wel van straat.

Woensdagavond nog met Sjirk Kuijper, mijn voorlichter, naar de kerk geweest. Het was woensdag namelijk biddag voor gewas en arbeid. Een goede gewoonte om stil te staan bij het feit dat het niet vanzelfsprekend is dat we eten en drinken en werk hebben. Sjirk en ik hebben een kerkdienst bijgewoond van de Christelijk Gereformeerde Kerk in den Haag. Een mooie dienst onder leiding van ds. Plantinga. Een uur na de dienst zat ik al weer in de plenaire vergaderzaal van de Tweede Kamer.

Was er nog tijd om me wat te ontspannen. Jazeker. Deze week weer een aantal keren kunnen hardlopen. Heerlijk om vroeg in de morgen door de duinen te lopen. Deze week op de dag dat er zoveel wind stond. Vrijdagavond met Paul Blokhuis (wethouder in Apeldoorn) en zijn vrouw, Dick Stellingwerf (oud-kamerlid en aanstaand burgemeester van Lemsterland) en mijn vriend Johan de Haan naar een concert van Kayak geweest. Dat was genieten. Het concert was al enkele weken geleden afgesproken. Kort geleden kwam ik er achter dat Andre Rouvoet ook naar een concert van Kayak ging. Nooit geweten dat deze band zo populair is onder ChristenUnie-politici.

Arie Slob

Reacties op '15 maart - week 11 - 2008'