De verkiezingskoorts loopt op

Arie Slob_kleinzaterdag 06 februari 2010 13:17

De campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen begint steeds meer op gang te komen. Overal in het land zie je de verkiezingsborden weer staan. Ik vind het altijd wel wat hebben. Het zijn spannende tijden. Hoe dichter de verkiezingsdatum nadert, hoe hoger de verkiezingskoorts oploopt.

3 maart komt er nu snel aan. Ook de Haagse politiek staat voor een groot deel in het teken van de naderende verkiezingen. Alleen al vanwege het feit dat we overal in het land onze lokale mensen ondersteunen. Zelf was ik deze week in Nijmegen en Zwartewaterland. In Nijmegen mocht ik een gastcollege houden aan de Radboud Universiteit voor studenten politicologie. In Zwartewaterland ben ik met de lokale lijsttrekker op campagne gegaan.

Tijdens de start van onze campagne (11 januari in Leeuwarden) heb ik al gezegd dat ik van mening ben dat de landelijke politiek de gemeenteraadsverkiezingen niet moet gaan domineren. Dat risico is wel groot. Ik probeer waar ik maar kan echt ondersteunend te zijn. Het moet uiteindelijk gaan over de lokale onderwerpen.
Natuurlijk ben ik altijd bereid aan te geven welke keuzes er in Den Haag zijn gemaakt. Maar dan moet het wel om zaken gaan die lokaal gevolgen hebben. Zo kunnen lokale bestuurders goed uit de voeten met de gevolgen van landelijk gemaakte keuzes over een onderwerp als jeugd en gezin. Denk daarbij aan het opzetten van centra voor jeugd en gezin, opvoedondersteuning, drugs- en alcoholpreventie enz. Dat moet lokaal verder opgepakt en uitgebouwd worden. Mooi om te zien dat in veel gemeenten dat nu ook echt een onderwerp is geworden. Daar wil ik het dus graag over hebben tijdens lokale verkiezingsavonden. Maar vraag me daar niet om iets te zeggen over bijvoorbeeld de commissie-Davids. Dat heeft geen enkele lokale relevantie. Ik ga overigens morgen (zondag) niet naar het Radio 1-debat tussen fractievoorzitters uit de Tweede Kamer. Daarvoor hebben we bedankt.

Uiteraard staan we ook open voor problemen die lokaal spelen. Waar het maar kan, probeer je daarin mee te denken en te helpen als dat mogelijk is. Twee weken geleden heb ik in mijn weblog iets verteld over mijn werkbezoek aan Ridderkerk. Daar  was sprake van ernstige geluid- en stankoverlast als gevolg vanwege het vele gemotoriseerde verkeer dat Ridderkerk iedere dag passeert. Deze week heeft Cynthia Ortega namens de ChristenUnie-fractie dit onderwerp aan de orde gesteld tijdens een overleg met minister Cramer. We hebben de toezegging gekregen dat zal worden nagaan of het doortrekken van schermen langs de snelweg (toegezegd voor 2015) versneld kan worden uitgevoerd. Dat is een goed bericht voor al die bewoners die nu zoveel overlast ervaren. Fijn dat we op deze manier iets kunnen doen met zaken die tijdens een werkbezoek op ons afkomen. En nu maar hopen dat de gewenste versnelling mogelijk is. Dat weten we binnen niet al te lange tijd.

Deze week ben ik in Nijmegen en Zwartewaterland geweest. In Nijmegen mocht ik een gastcollege houden. Dat was erg leuk om te doen. Ik heb iets verteld over de positie van de ChristenUnie in de coalitie en over de verhouding tussen landelijke en lokale politiek. In de collegebanken zat ook onze jonge lijsttrekker in Nijmegen, Dirk Vreugdenhil. Hij heeft ook nog de gelegenheid gehad iets tegen de aanwezige studenten te zeggen. Het was in reistijd afgemeten een behoorlijke investering om naar Nijmegen te gaan, maar ik geniet erg van dit soort contacten.
Vrijdag ben ik met de plaatselijke ChristenUnie-mensen op werkbezoek gegaan in Zwartewaterland. We hebben onder meer scheepswerf Bodewes bezocht, waar enige tijd geleden een waterstofboot (Fuel Cell Boat) is gebouwd. Deze uiterst innovatieve boot zal in de Amsterdamse grachten gaan varen. De scheepswerf wordt geleid door een vrouwelijke directeur. Geweldig om haar zo enthousiast over haar werk te horen praten.

Voor de ChristenUnie is water een belangrijk thema. We hebben ons in de afgelopen jaren met succes sterk gemaakt voor een goede subsidieregeling voor onze Nederlandse scheepsbouw. Tineke Huizinga is als staatssecretaris ook erg actief met waterbeleid bezig. Denk aan haar omvangrijke Deltaplan, maar ook aan gerichte investeringen voor de binnenvaart.
Zwartewaterland heeft over landelijke ChristenUnie-aandacht absoluut niet te klagen. Vorig jaar heeft staatssecretaris Huizinga nog extra geld beschikbaar gesteld voor de industriehaven in Genemuiden. En via een amendement heeft de ChristenUnie in de Tweede Kamer tien miljoen euro beschikbaar gesteld voor de renovatie van de keersluis in Zwartsluis. Ik kon me dus met een gerust hart in deze plaats laten zien. En fijn om te zien dat onze landelijke arbeid werd gewaardeerd. Bijgaand een foto van de waterstofboot.

In Den Haag is het kabinet nog erg druk met een reactie op het rapport van de commissie-Davids. Vrijdag is er nog geen besluit genomen. Ik heb persoonlijk liever een zorgvuldige reactie op een iets later moment, dan een snelle reactie die niet helemaal zorgvuldig is. Veel tijd is er echter niet meer. Ook een besluit over Afghanistan zal in de komende weken moeten vallen. De Tweede Kamer heeft 1 maart als limiet gesteld. Ook hier begint de tijd te dringen. We wachten het met belangstelling af. Duidelijk is dat het deze weken wel ergens over gaat.

Deze week nog een beetje nagenoten van ons jubileumfeest van vorige week zaterdag. We hebben veel positieve reacties gehad op de jubileumviering. Ook op de speeches die zijn uitgesproken. Donderdag hebben we als Tweede Kamerfractie de bewoners van de Tweede Kamer (fracties, ambtelijke ondersteuning, huishoudelijk personeel en bewakers) getrakteerd op taart. Speciaal daarvoor was een megataart gebakken die ik samen met André Rouvoet heb mogen aansnijden.

Op www.christenunie.nl zijn beelden van dit event terug te vinden. Grappig om iedereen zo in de ChristenUnie-taart te zien happen.  Menno de Bruijne, voorlichter van de SGP, vroeg zelfs nog een tweede stukje ChristenUnie-taart. Gul en ruimhartig als we als ChristenUnie altijd zijn, hebben we hem dat tweede stukje uiteraard direct gegeven.
Overigens: de fles (biologische) wijn die Bas van der Vlies ons in een videofelicitatieboodschap aanbood, is nog steeds niet boven tafel. We zoeken nog even door.

Arie Slob

Arie Slob
fractieblog

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht