Zijn christelijke partijen één pot nat?

Topbanner 5 vragen over de verkiezingen aan Reinier Sonneveld
Door Reinier Sonneveld op 1 februari 2017 om 12:05

Zijn christelijke partijen één pot nat?

De bekende schrijver Reinier Sonneveld reageert op vragen van kiezers. Vandaag: ‘Die christelijke partijen, gaan die niet steeds meer op elkaar lijken? 'Waarin verschil de ChristenUnie nu van de SGP en het CDA?

Reinier: "Ik hoef de verschillen niet de overdrijven: de ChristenUnie kan met allebei samenwerken, en heeft dat ook al gedaan. Die zijn er natuurlijk wel, op allerlei vlak. Ik zag laatst een ranglijstje voorbijkomen waarin de ChristenUnie het meest duurzaam bleek, althans, na de Partij voor de Dieren. De groenste niet-one-issue-partij dus."

Reinier: "Als ik een patroon zoek in de vele verschillen, liggen die vooral in hoe de ChristenUnie zich verhoudt tot de maatschappij. De SGP voelt zich, met wellicht de PVV, het meest vervreemd van Nederland. Het CDA, met andere klassieke regeringspartijen, juist het meest vertrouwd. De ChristenUnie zit daar tussenin: deze stemmers distantiëren zich niet van deze maatschappij, maar beschouwen die wel degelijk vanuit een ander wereldbeeld en proberen die te laten bloeien. Uiteraard zijn zij hier niet uniek in, maar ik vind dit wel een heel typerende trek van deze politieke beweging.

Je kunt ook zo’n lijn trekken in hoe deze drie partijen de rol van de kerk zien. De SGP is hier wat gematigder in geworden en is daarin de laatste jaren wat op de ChristenUnie gaan lijken, maar de visie is officieel nog steeds dat de staat het christendom moet bevorderen en andere overtuigingen niet. Het CDA is hierin juist omgekeerd: in hun huidige partijprogramma worden de christelijke wortels in het geheel niet meer genoemd, de C is volkomen verdwenen.

Ook hierin heeft de ChristenUnie een mooie middenpositie: deze partij zet vol in op de vrijheid van overtuiging. Elke overtuiging, en dus niet het christendom voortrekken: dat is onrechtvaardig en keert zich als een boemerang tegen je. Juist zo kan het christendom ook echt betekenis hebben en niet als museumstuk worden weggestopt."

________________________________________________________

De ChristenUnie heeft voor u enkele verkiezingspogramma's met elkaar vergeleken:

Labels: ,