ChristenUnie: meer aandacht voor de dagbladensector

stienekevandergraaf2018
Door Stieneke van der Graaf op 30 november 2020 om 08:00

ChristenUnie: meer aandacht voor de dagbladensector

De ChristenUnie wil dat het kabinet gaat onderzoeken hoe we onze eigen krantensector het beste kunnen ondersteunen. Dit voorstel doet Kamerlid Stieneke van der Graaf in het mediadebat, vandaag in de Tweede Kamer. In veel omringende landen wordt de krantensector publiek ondersteund, door bijvoorbeeld een subsidie op de dagbladbezorging of een 0%-tarief voor de BTW. In Nederland is het uitgeven van kranten een puur private sector. Dit terwijl de dagbladen het steeds moeilijker krijgen, door terugloop van advertenties en minder bereidheid om te betalen voor nieuws.

Stieneke van der Graaf: “Voor een divers medialandschap en brede, onafhankelijke informatievoorziening zijn onze kranten onmisbaar. Echter zien we dat onze dagbladen het steeds zwaarder krijgen. Waar publieke omroepen wel worden bekostigd – waardoor ze radio, televisie en digitale nieuwsvoorziening kunnen verzorgen – moeten onze kranten en tijdschriften hun eigen broek ophouden. Dit is een ongelijk speelveld. In ons medialandschap zijn óók onze kranten hard nodig en vervullen ze een cruciale rol. Daarom vraag ik de minister om te onderzoeken hoe wij het beste onze krantensector kunnen ondersteunen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een subsidie op dagbladbezorging of een vrijstelling van BTW.”

Labels: ,