Dossier: Griekenland en de financiële crisis

ChristenUnie berichten over de Griekse crisis

Nieuws met label 'Europa'

Bekijk nieuws zonder te selecteren op label

'Europa mag nationale grensbewaking niet overrulen, wel landen buiten Schengen plaatsen'

voordewind-banner-3-944x390woensdag 16 december 2015 13:53 De ChristenUnie wil dat Europa niet zonder toestemming van een lidstaat kan ingrijpen in de nationale grensbewaking. In plaats daarvan moeten de grenzen van Schengen kunnen worden opgeschort als een land er niet in slaagt om de buitengrenzen te bewaken en het land aangeboden hulp bovendien afwijst. Een motie hiertoe werd met brede steun aangenomen door de Tweede Kamer. lees verder
Defensie
Joël Voordewind
Vluchtelingen

ChristenUnie: 'Derde pakket Griekenland rammelt aan alle kanten'

Arie-slob-banner-3-944x390woensdag 19 augustus 2015 13:08 De ChristenUnie geeft geen steun aan een derde steunpakket voor Griekenland en de daarbij behorende maatregelen. Arie Slob liet in het debat hierover vandaag weten dat 'met ons valt te praten over oplossingen waar de Grieken echt wat aan hebben'. De ChristenUnie pleit voor kwijtschelding van een deel van de schulden, hulp aan de Grieken via Europese fondsen, in combinatie met uittreding uit de eurozone. lees verder
Arie Slob

Kabinet moet klare wijn schenken over Griekenland

carola-schouten-banner-2-944x390dinsdag 06 januari 2015 16:08 De ChristenUnie wil dat het kabinet zich uitspreekt over de optie van een eventuele 'Grexit', nu blijkt dat onder andere Duitsland een eventuele uittreding niet onoverkomelijk vinden. ChristenUnie-Kamerlid Carola Schouten heeft daarom Kamervragen gesteld aan minister Dijsselbloem. Schouten: ,,Ik wil weten welke scenario's er klaarliggen. Daar moet het parlement inzage in krijgen." lees verder
Carola Schouten
Crisis

Kabinet moet vertrouwen winnen en zekerheid bieden

Carola Schouten - Foto: Anne Paul Roukema / ChristenUniedonderdag 25 april 2013 11:23 Vertrouwen winnen en zekerheid bieden. Dat is de uitdaging van dit kabinet, zei Kamerlid Carola Schouten vandaag tijdens het debat over het Stabiliteitspact en hervormingsprogramma. Schouten: ,,Hoewel we van de minister-president niet meer mogen somberen, kwam vorige week de realiteit keihard binnen. De werkloosheid in Nederland is tot boven de 8 procent gestegen. Ruim 640.000 mensen zitten nu zonder een baan. Dagelijks gaan bedrijven failliet. We hebben een diepe crisis. En licht aan de horizon is nog niet te zien.” lees verder
Carola Schouten
Crisis

Prof. Graafland: eurozone presteert slecht tot matig

Eurowoensdag 27 maart 2013 21:49 Prof. dr. J.J. Graafland (Universiteit van Tilburg) sprak vandaag in Brussel tijdens een symposium over de toekomst van de euro. Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie) organiseerde de bijeenkomst, die door veel EP-leden werd bezocht. Prof. Graafland analyseerde toekomst-scenario´s voor de euro en gaf helder aan dat de eurozone slecht tot matig presteert. Graafland: `De arbeidsmobiliteit in de eurozone is nihil, de export-industrie is er zeer verschillend en de openheid van de handelsbetrekkingen is met name bij de zuid-Europese landen gering. Ook de politieke samenhang in de eurozone is onvoldoende tot matig´ lees verder
Eurofractie