Buitenlandse zaken
Onze wereld is kwetsbaar. En veel mensen hebben daar wereldwijd onder te lijden. De wereldbevolking groeit door, terwijl natuurlijke hulpbronnen uitgeput raken. Landen waar dan ook ter wereld worden direct of indirect geraakt door dezelfde problemen: klimaatverandering, vluchtelingen, honger en armoede, ongelijkheid, regionale conflicthaarden. Dat vraagt om meer samenwerking over grenzen heen. Dankzij globalisering en het internet zijn mensen wereldwijd economisch, technologisch en cultureel steeds meer met elkaar verbonden. Toch leidt dit niet persé tot meer vrede en solidariteit. Integendeel, politici van machtige landen als China, Rusland en de VS stellen het eigen belang voorop en schuiven internationale verdragen en instituties opzij. Ook grote bedrijven komen niet verder dan goede voornemens en wachten op politiek leiderschap. Christenvervolging neemt helaas nog steeds toe in de wereld. Het doet pijn om christenen te zien lijden om hun geloof en we weten ons diep verbonden met hen.
We leven in een gebroken wereld, met veel onrecht. Daar willen we onze ogen niet voor sluiten. Met de voordelen die Nederland heeft van de internationale handel komt ook de verantwoordelijkheid bij te dragen aan het beschermen van burgers wereldwijd, het stimuleren van duurzame en inclusieve economische ontwikkeling, het bevorderen van de internationale rechtsorde en het naleven van internationale verdragen. Zo maken we (economische) macht en invloed dienstbaar aan internationale gerechtigheid en menselijke waardigheid. Zo komen we op voor geloofsvrijheid. De ChristenUnie maakt zich er sterk voor dat Nederland deze waarden wereldwijd uitdraagt en inzet op samenwerking binnen de internationale rechtsorde en een duurzaam multilateraal stelsel. Dat doen we als land, maar ook door bij te dragen aan een krachtige Europese samenwerking, zodat we samen met andere landen een sterke morele stem in de wereld kunnen laten klinken.
Internationaal werken aan vrede, gerechtigheid en menselijke waardigheid
Er is meer samenhang nodig in het buitenlandbeleid. Belangrijk is dat doelstellingen, maatregelen en instrumenten elkaar niet beconcurreren of afzwakken, maar op elkaar aansluiten en elkaar versterken. Dus: investeren in zowel defensie als ontwikkelingssamenwerking; humane opvang van migranten én investeren in het wegnemen van de oorzaken van migratie, geen handel- of migratiedeals die een loopje nemen met de mensenrechten; geen belastingdeals die ontwikkelingslanden inkomsten kosten waar geen ontwikkelingssamenwerking ooit tegenop kan.
Bevorderen van mensenrechten en de internationale rechtsorde
Nederland moet zich in blijven zetten voor het versterken, verbeteren en beschermen van de internationale rechtsorde en multilaterale fora zoals de EU, de Raad van Europa, de OVSE en VN. In haar buitenlandbeleid blijft Nederland het naleven van mensenrechten, zoals onder andere vastgelegd in de Universele Verklaring voor de Rechten van de Mens, benadrukken en straffeloosheid bestrijden – ook in deze internationale instellingen. Zowel de burgerlijke en politieke mensenrechten als de sociale, economische, culturele en collectieve mensenrechten zijn voor de ChristenUnie belangrijk. Want de bescherming van mensenrechten is een voorwaarde voor een goed functionerende democratische rechtsstaat.
Onze voorstellen:
-
Mensenrechten voorwaardelijk bij handels- en investeringsbevordering. Het is scheef wanneer de overheid deelneemt aan handelsmissies en investeringen faciliteert in landen waar mensenrechten en godsdienstvrijheid ernstig worden geschonden. Er komt een stoplichtsysteem, zodat de mensenrechtensituatie altijd wordt betrokken bij missies of deals. Bijvoorbeeld door een ontmoeting met NGO’s tijdens de missie, een paragraaf in de overeenkomst, het afschalen van de regeringsvertegenwoordiging of het heroverwegen van afspraken.
-
Gezant godsdienstvrijheid. Geloofsvrijheid is een van de pijlers van onze vrije samenleving, maar staat internationaal steeds meer onder druk. Daarom moet het bevorderen van geloofsvrijheid een hoofdthema in het buitenlandbeleid zijn. Er komt een permanent mandaat voor de speciaal gezant voor godsdienstvrijheid, in Nederland en de EU.
-
Kinderrechten versterken. Nederland onderschrijft het “Third Optional Protocol”, dat kinderen het recht geeft om naar het Kinderrechtencomité te stappen.
-
Den Haag internationale hoofdstad van vrede en recht. De positie van Den Haag als internationale hoofdstad van vrede, recht en veiligheid wordt verder versterkt. Nederland is een goed gastland voor het Internationaal Gerechtshof en bouwt aan coalities om deze steun te vergroten.
-
Orde op zaken in de Raad van Europa. Nederland zet zich in voor herstel van het gezag van de Raad van Europa. De Raad, waar 47 landen deel van uitmaken, is in potentie een belangrijk forum voor samenwerking op het terrein van mensenrechten en rechtsstaat. Bij goed functioneren is het een plaats waar Nederland met landen als Turkije kan spreken over de naleving van mensenrechten. Het is dan wel zaak dat binnen de Raad orde op zaken wordt gesteld en wordt afgerekend met politieke spelletjes, schandalen en corruptie.
-
Europees Hof voor de Rechten van de Mens. Nederland ziet in de Raad van Europa toe op versterking van het EHRM en het naleven van haar uitspraken. Nederland is daar zelf ook op aanspreekbaar.
-
Massavernietigingswapens. In bondgenootschappelijk verband wordt gestreefd naar beperking van kernwapens wereldwijd, ook binnen Europa. Doel is te komen tot afspraken over wederzijdse ontwapening door de kernwapenmachten. Nederland ondertekent het nieuwe Treaty on the Prohibition of Nuclear Weapons en voldoet aan de daaruit voortvloeiende verplichtingen.
-
Gerechtigheid na aanslag MH17. Berechting van allen die verantwoordelijk zijn voor het neerhalen van de MH17. De ChristenUnie steunt de procedure tot staatsaansprakelijkheid van Rusland.
-
Erkenning Armeense genocide. De ChristenUnie wil dat het nieuwe kabinet de Armeense genocide erkent en dringt er, in EU-verband, bij Turkije op aan om de Armeense genocide te erkennen. Erkenning van de genocide is een begin van verzoening tussen de Armeense en Turkse volken. Dat betekent ook dat Turkije zich dient te onthouden van inmenging in Nagorno-Karabach.
-
Opkomen voor Oeigoeren. In China worden systematisch Oeigoeren opgesloten in ‘heropvoedingskampen’. Er komen berichten naar buiten over martelingen, sterilisaties en andere gruwelijkheden. Nederland blijft aandacht vragen voor het hartverscheurende lot van minderheden in China. Dat geldt ook voor de discriminatie en onderdrukking in andere Chinese regio’s waar veel etnische minderheden wonen, zoals Tibet en Xinjiang.
-
Het lot van de Rohingya. De situatie van de Rohingya-minderheid in Myanmar vraagt blijvende aandacht. Nederland draagt bij aan pogingen om de verantwoordelijke militaire gezaghebbers te berechten wegens misdrijven onder internationaal recht.
-
Verbonden met Suriname. Nederland zet zich in om de relatie met Suriname te verbeteren. De betrekkingen met Suriname staan in het teken van een goed functioneren van de parlementaire democratie, de eerbiediging van de internationale samenwerking en de mensenrechten en het wederzijds benutten van economische kansen.
-
Molukkers en Papoea’s. Als voormalige koloniale macht rust op Nederland een bijzondere verplichting jegens het lot van de Molukkers in eigen land. Dat geldt ook voor de bescherming van de rechten van de bevolking van Papoea.
-
Steun aan de oppositie in Wit-Rusland. Nederland steunt de oppositie in Wit-Rusland, die een einde probeert te maken aan de laatste dictatuur van Europa. Europese sancties worden doorgezet zolang er geen verandering in de situatie komt.