De Bijbel in de politiek?

Topbanner 5 vragen over de verkiezingen aan Reinier Sonneveld
Door Reinier Sonneveld op 1 februari 2017 om 12:03

De Bijbel in de politiek?

De bekende schrijver Reinier Sonneveld reageert op vragen van kiezers. Vandaag: ‘Is christelijke politiek niet iets heel raars? Ik bedoel, de Bijbel is toch niet geschreven als politiek handboek?’

Reinier: "Klopt! Zoals het ook geen wetenschappelijk overzicht is of een medisch advies. ChristenUnie-kamerleden zien de Bijbel (als ik ze goed begrijp) als het Woord van God en lezen die vooral om te ontdekken wie God is. En passant kom je dan wel nuttige adviezen voor het politieke bedrijf tegen: het reguleren van de macht van de heersers, de wijsheid van compromissen, samenwerken met andersdenkenden."

Reinier: "Waar een christelijke politieke partij vooral de Bijbel bij gebruikt, is voor het beeld dat zich daarin ontwikkelt over het goede leven. De Bijbel biedt daar allerlei verhalen, principes en waarden over. Als christelijke politicus laat je die op je inwerken en probeer je die te vertalen naar de huidige situatie.

De belangrijkste term die de Bijbel voor dat goede leven gebruikt is: koninkrijk van God. Koninkrijk, dat is natuurlijk een door en door politiek woord. Het gaat over invloed en macht. Politiek gaat over invloed en macht. Iedere politicus heeft daarbij beelden van het goede leven. Gelovige politici zoals Barack Obama, Theresa May en Angela Merkel putten daarbij uit de Bijbel."

Labels: