Groene kaarten voor een duurzame toekomst

Zonnepanelen installatie.jpg
CU logo onder elkaar blauw
Door Webredactie op 13 maart 2017 om 15:17

Groene kaarten voor een duurzame toekomst

'Zorgen voor de toekomst van onze kinderen'. Onder die noemer heeft de ChristenUnie duurzaamheid en klimaat een belangrijk speerpunt gemaakt van deze campagne. We willen en moeten er  alles aan doen om een gezonde en leefbare wereld door te geven aan de generaties die na ons komen.

Helaas is dit ontzettend belangrijke thema deze verkiezingstijd  nog maar zelden aan bod gekomen in de vele debatten en de media. Gelukkig klinkt er hier en daar een steeds duidelijker roep voor meer aandacht rond dit onderwerp. Dat is hoog tijd, want we hebben nog maar een paar dagen voor 15 maart.

Ook de ChristenUnie is van mening dat klimaat alsnog onderwerp van discussie moet worden. De problematiek is te belangrijk en urgent om gewoon te negeren. De kiezer moet weten waar hij of zij aan toe is als ze gaan stemmen, want twee zaken zijn zeker; er gaan de komende kabinetsperiode grote beslissingen genomen worden om op koers te blijven voor de klimaatdoelen van Parijs en de overheid kan niet zonder de burgers en ondernemers om deze waar te maken.

Daarom ook dat de ChristenUnie de afgelopen weken en maanden door het hele land Groene Kaarten heeft uitgedeeld aan ondernemers en burgers die zich actief inzetten voor een duurzame toekomst met allerlei grote en kleine initiatieven. Want dit zijn de groene helden die we zo hard nodig hebben om een succes te maken van de transitie naar een duurzame, toekomstbestendige maatschappij.

Neem bijvoorbeeld Dutch Spirit waar Carla Dik-Faber vorige maand een groene kaart uitreikte. Dit op en top Nederlandse bedrijf ademt duurzaamheid. Ze maken maatpakken en colberts van duurzame materialen en nemen verantwoordelijkheid voor de hele levenscyclus van hun producten door ze uiteindelijk ook weer in te nemen en te recyclen.

Hermen Vreugdenhil, ons kandidaat-Kamerlid uit Noord-Brabant gaf Henk Schouten een groene kaart. Zijn bedrijf ontwikkelt en produceert al sinds 1990 vleesvervangers onder de naam GoodBite. In een markt die nu langzaam bij een breder publiek bekendheid krijgt, timmerde hij jarenlang aan de weg voor meer duurzame voedingsproducten in de winkelschappen.

Ook gewone burgers trekken aan de duurzaamheidskar. Joël Voordewind en Eppo Bruins bezochten samen de nieuwe reddingspost van de Katwijkse Reddingsbrigade. Samen met de gemeente heeft deze mooie club, die volledig draait op vrijwilligers, ervoor gezorgd dat hun warm water door zonnewarmte wordt geproduceerd. Zij zorgen zo niet alleen voor de veiligheid van strandbezoekers, maar doen dit ook nog eens zoveel mogelijk energieneutraal, waarvoor ze dan ook een groene kaart kregen uitgereikt.

Er zijn nog heel wat meer groene kaarten uitgedeeld door het hele land. Stuk voor stuk aan gewone mensen met mooie initiatieven die vaak buiten het licht van de schijnwerper hun best doen om de wereld een beetje mooier te maken en de toekomst van ons land duurzamer. We kunnen niet zonder hen en de ChristenUnie is blij ze op deze manier in het zonnetje te kunnen zetten. Nederland heeft behoefte aan deze groene helden voor het klimaat en voor een gezonde en leefbare wereld voor onze kinderen. Want er staat voor onze kinderen veel op het spel!

Een overzicht van de Groene Kaarten die de ChristenUnie uitdeelde vindt u hier.

Labels: ,