Eerste analyse gemeenteraadsverkiezingen 2018

analyse topbanner
CU logo onder elkaar blauw
Door Webredactie op 29 maart 2018 om 11:55

Eerste analyse gemeenteraadsverkiezingen 2018

In 2014 behaalde de ChristenUnie bij de gemeenteraadsverkiezingen haar beste resultaat ooit. De groei die de partij toen doormaakte, heeft ze door de inzet van alle lokale ChristenUnie-raadsleden en -vrijwilligers in 2018 kunnen evenaren. In absolute aantallen zijn er duizenden stemmen bijgekomen. Door de hoge opkomst betekent dat dat de ChristenUnie procentueel het record van 2014 heeft geëvenaard.

Terwijl de allerlaatste cijfers nog binnendruppelen vindt u hier een eerste analyse van de uitslag. De exacte cijfers kunnen dus nog veranderen, maar dit geeft een goede indruk van het behaalde resultaat.
De ChristenUnie heeft in de 130 Nederlandse gemeenten waar de ChristenUnie zelfstandig meedeed in totaal 259.925 stemmen gekregen, wat overeenkomt met 3,8% van alle stemmen in deze gemeenten. In de 36 gemeenten waar de ChristenUnie een gezamenlijke lijst met de SGP had, hebben deze combinatielijsten 78.180 stemmen gekregen, wat overeenkomt met 1,1%. Beide percentages zijn gelijk aan de verkiezingen van 2014.

In totaal zijn er in de gemeenten waar de ChristenUnie zelfstandig meedeed 13.834 stemmen gewonnen. In de gemeenten waar de ChristenUnie samen met de SGP meedeed, is het aantal stemmen gegroeid met 5.127. In totaal is dat een groei van 18.961 stemmen!

1. Samenvatting

• De ChristenUnie heeft in 65 gemeenten procentueel gewonnen ten opzichte van 2014. In 56 gemeenten was er een procentuele daling.
    In 92 gemeenten heeft de ChristenUnie in absolute stemmen gewonnen, ten opzichte van een daling in 37 gemeenten.
  • De ChristenUnie-SGP-combinaties hebben in 16 gemeenten procentueel gewonnen en was er in 27 absolute stemmengroei. Daar tegenover staat een procentuele daling in 19 gemeenten en een daling in absolute aantal stemmen in 11 gemeenten.
  • Door het verdwijnen van lijstverbindingen (door een wetswijziging waren lijstverbindingen bij deze verkiezingen voor het eerst niet meer mogelijk) zijn heeft de ChristenUnie in een aantal gemeenten een zetel verloren, terwijl er wel sprake was van groei in stemmenaantal.
  • De ChristenUnie is na deze verkiezingen in 13 gemeenten de grootste partij: Assen, Bunschoten, Elburg, Hattem, Kampen, Oldebroek, Renswoude, Stadskanaal, Urk, Veenendaal, Zwartewaterland en Zwolle. In Gouda deelt de ChristenUnie de eerste plek met vier andere partijen.
    In 2014 was de ChristenUnie in negen gemeenten de grootste en was de ChristenUnie-SGP in vier plaatsen de grootste.

Uitgelicht

• Amsterdam heeft de grootste groei in aantal stemmen.
  • In Renswoude won de ChristenUnie maar liefst drie zetels: van 1 naar 4. Daarmee is de ChristenUnie in één keer de grootste partij en is Renswoude de gemeente met procentueel de meeste ChristenUnie-stemmers van het hele land.
  • In 7 gemeenten komt de ChristenUnie nieuw in de raad: Alkmaar, Amsterdam, Bronckhorst, Gooise Meren, Hoorn, Midden-Delfland, Roosendaal. De ChristenUnie had daar geen zetel en heeft die nu wel.

2. Top 10 winst in procenten

De ChristenUnie heeft in 65 gemeenten waar de ChristenUnie zelfstandig meedeed procentueel gewonnen. Vooral in de gemeente Renswoude is de stijging aanzienlijk, de ChristenUnie is daar gegroeid van 1 naar 4 zetels.
Gekeken naar deze gemeenten en de procentuele winst, is er de volgende top te zien (gesorteerd op de winst).

Verschil

+ 384

+ 1,7

3. Top 10 winst in aantal stemmen

In 92 gemeenten heeft de ChristenUnie als zelfstandige partij in absolute stemmen gewonnen. Gekeken naar alle gemeenten en winst in absolute stemmenaantallen, is er de volgende top 10 te zien (gesorteerd op de één na laatste kolom, het verschil in aantal stemmen).

Verschil

22,8

23,9

5. Grootste percentages

De gemeenten waar we het grootste percentage aan stemmen hebben gehaald zijn weergegeven in onderstaande tabel. Deze lijst is niet uitputtend, alleen de gemeenten worden getoond waar meer dan 25% van de stemmen voor de ChristenUnie (als zelfstandige lijst) is.

Percentage

36,0

Bunschoten

34,5

33,2

30,1

27,9

Zwartewaterland

25,5

De ChristenUnie is na deze verkiezingen in 13 gemeenten de grootste partij: Assen, Bunschoten, Elburg, Hattem, Kampen, Oldebroek, Renswoude, Stadskanaal, Urk, Veenendaal, Zwartewaterland en Zwolle. In Gouda deelt de ChristenUnie de eerste plek met vier andere partijen. In vijf gemeenten (Borsele, Heerde, Hendrik-Ido-Ambacht, Sliedrecht, Veere) is de ChristenUnie-SGP-combinatie de grootste partij.

De ChristenUnie is in Waddinxveen onderdeel van een andere christelijke partij. De Protestantse Combinatie Waddinxveen werd opnieuw de grootste partij en boekte winst in het aantal stemmen, al leidde de hogere opkomst tot een klein procentueel verlies.

Labels: ,