100 jaar Algemeen Kiesrecht

portret nico.jpg
Door Nico Drost op 17 mei 2019 om 13:33

100 jaar Algemeen Kiesrecht

Vandaag is een mooie dag! We vieren met elkaar dat inmiddels al 100 jaar iedere Nederlander naar de stembus mag. Iedereen dezelfde rechten, iedereen dezelfde stem.

Het waren onze (over)grootouders die hier als eerste gebruik van konden maken. Vanmiddag is in Den Haag, in de Ridderzaal en in aanwezigheid van Koning en Koningin, de officiële viering van 100 jaar Algemeen Kiesrecht in ons land. Die keuze van 100 jaar geleden is ook nu nog een belangrijke peiler onder onze democratie.

Maar die keuze stond niet op zichzelf. Want in dezelfde politieke afspraken tussen confessionelen en liberalen werd ook besloten om het bijzonder onderwijs te gaan bekostigen uit rijksmiddelen. Iedere school, die goed onderwijs aan de jeugd biedt, heeft recht om betaald te worden door de overheid. Ook dat is een verworvenheid, toen vastgelegd in de grondwet, die al 100 jaar zorgt voor goed onderwijs voor ieder kind, ingebed in een levensbeschouwing, godsdienst of visie op de samenleving. Het zorgt ervoor dat iedere school gelijk is en ieder kind hetzelfde niveau van onderwijs geniet.

Daarom draag ik vandaag het oude zakhorloge van mijn opa bij me. Om zo te markeren dat we met reden een historisch feestje vieren met elkaar. Maar ook om te benadrukken dat het invoeren van het Algemene Kiesrecht geen besluit op zichzelf was in die tijd. Inmiddels verdedigen de confessionelen, en dus ook de ChristenUnie, met grote overtuiging het Algemene Kiesrecht voor iedereen. Wat zou het mooi zijn als onze liberale vrienden samen met ons en met dezelfde inzet de komende 100 jaar het grondrecht op bijzonder onderwijs blijven verdedigen!

Labels: