ChristenUnie: Fidesz uit EVP-partij en -fractie

Europees Parlement bankjes.jpg
CU logo onder elkaar blauw
Door Webredactie op 3 april 2020 om 15:13

ChristenUnie: Fidesz uit EVP-partij en -fractie

De ChristenUnie hoopt dat er een meerderheid in de EVP komt om de Hongaarse partij Fidesz uit de EVP-partij te zetten. De voorzitters van christendemocratische partijen uit elf Europese landen schreven gisteren een brief aan EVP-partijvoorzitter Donald Tusk om dit in gang te zetten. Volgens de ChristenUnie kunnen vertegenwoordigers van Fidesz daarna ook niet meer geloofwaardig deel uit maken van de EVP-fractie.

De ChristenUnie is zelf lid van de partij ECPM, een christelijke Europese partij, en dus niet van de EVP. De ChristenUnie maakt echter wél deel uit van de EVP-fractie.
De ChristenUnie is om die reden niet gevraagd om de brief aan Tusk te ondertekenen, maar wil zich niettemin graag uitspreken, zegt de partij in een verklaring.

“De autocratische koers die Orban vaart staat haaks op de rechtsstatelijke principes die door ons worden uitgedragen en verdedigd. Dat is al langer duidelijk en dus had een soortgelijke brief wat ons betreft zelfs al eerder verstuurd mogen worden. Nu Orbán zelfs bij volmacht reageert, is het versturen van deze brief de enige juiste reactie,” zo stelt de verklaring die ondertekend is door partijvoorzitter Piet Adema, politiek leider Gert-Jan Segers en Europarlementariër Peter van Dalen.

Lees hier de verklaring (PDF)

Labels: