Geen geld hebben kost geld

04 Don Ceder.jpg
Door Don Ceder op 17 november 2020 om 09:35

Geen geld hebben kost geld

Het is pijnlijk dat in een rijk land als Nederland meer dan een miljoen mensen niet genoeg geld hebben voor de huur, boodschappen en een goede winterjas. 1 op de 5 huishoudens kent inmiddels problematische schulden en dat laat zien dat velen gebukt gaan onder de schuldenproblematiek.

Als ChristenUnie willen we voor hen opkomen. Het is belangrijk dat mensen die in de schulden zitten uit een neerwaartse financiële spiraal gehaald worden, een eerlijke kans krijgen en zicht op een schuldvrij leven behouden.

En dat betekent dat we ook heel goed naar het huidige systeem moeten kijken. Dat kent namelijk een aantal perverse financiële prikkels, waarbij er een verdienmodel is ontstaan dat mensen juist sneller de schulden injaagt.

Het komt te vaak voor dat een kleine openstaande rekening van een paar tientjes kan oplopen tot een schuld van honderden euro’s. De incassokosten, proceskosten, rente, betekeningskosten en beslagkosten zorgen voor een schuldeninflatie. Ook is er een levendige handel in schulden, waardoor verschillende bedrijven jarenlang een alsmaar oplopende schuld proberen te innen. Als sociaal advocaat ben ik helaas talloze van dit soort situaties tegengekomen. Het is een ‘verdienmodel’ dat mensenlevens kan verwoesten.

Te vaak wordt er tegen mensen die in schulden zitten gezegd: eigen schuld, dikke bult. Ja, mensen hebben uiteraard een verantwoordelijkheid om de schulden die ze aangaan af te betalen. En we moeten ook zeker in financiële zelfredzaamheid investeren. En ik ken ook genoeg gerechtsdeurwaarders die meedenken en schuldenaren met een hulpvraag de juiste ondersteuning bieden. Maar de ontstane schuldenindustrie van alsmaar oplopende kosten, vaak ten koste van kwetsbare mensen, moeten we stoppen.

En daarom ben ik heel blij dat de ChristenUnie vandaag samen met de PvdA een plan lanceert die dat precies doet: armoede voorkomen én de schuldenproblematiek bestrijden. Eén van de voorstellen is het verbieden van doorverkopen van schulden, als dat gebeurt met als doel daarop winst te maken. Dat is precies het handelen in andermans ellende wat ik nu zo vaak zie gebeuren.

Het plan is breder. De partijen willen schuldenrust zodra iemand zich meldt voor hulpverlening, zodat de problemen niet nóg groter worden. En de hoge woekerrentes die postorderbedrijven rekenen als consumenten op afbetaling willen kopen, gaan in het plan flink naar beneden. De schuldhulptrajecten worden ook een stuk korter.

Het hele plan is hier te lezen. Al met al wordt met deze voorstellen de kans om in de armoede te belanden een stuk kleiner. Hebben mensen met schulden sneller zicht op een schuldenvrije toekomst. Én voorkomen we dat een op volle toeren draaiende schuldenindustrie huishoudens richting een financiële afgrond duwt.

Labels: , ,