ChristenUnie, CDA, D66: Meer humanitaire hulp op Griekse eilanden

moria.jpg
CU logo onder elkaar blauw
Door Webredactie op 27 januari 2021 om 16:28

ChristenUnie, CDA, D66: Meer humanitaire hulp op Griekse eilanden

ChristenUnie, CDA en D66 willen dat de demissionaire regering een grotere financiële bijdrage doet aan hulporganisaties voor humanitaire hulp op de Griekse eilanden. De leefomstandigheden en veiligheid in de vluchtelingenkampen zijn dramatisch. Met extra geld kunnen de al aanwezige Nederlandse hulporganisaties de hulpverlening verbeteren. De motie, die vanmiddag is ingediend, is naast de genoemde partijen ondertekend door GroenLinks, PvdA en SP.

ChristenUnie-Kamerlid Joël Voordewind: “Al maandenlang kennen we de beelden: de situatie in vluchtelingenkampen op de Griekse eilanden zoals Lesbos is zeer schrijnend. Bescherming tegen de kou, wind en regen is er nauwelijks. Het is er onveilig, met als dieptepunt de vermoedelijke verkrachting van een driejarig Afghaans meisje. Dat is verschrikkelijk. De regering doet al, mede op ons verzoek, een financiële bijdrage. Dat is echter niet voldoende. Kwetsbare vluchtelingen moeten van de eilanden worden gehaald en meer geld is nodig om de leefomstandigheden flink te verbeteren.”

CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg: “We hebben nu 100 mensen, die uitzicht hebben op verblijf hier, overgenomen. Dat is goed, maar er moet meer gebeuren. De EU is een waardegemeenschap. Dat schept ook verplichtingen. De erbarmelijke situatie in de Griekse kampen moet worden opgelost. Dit is zo niet aanvaardbaar.”

Labels: ,