Opgewekt opslaan

05 Pieter Grinwis.jpg
Door Pieter Grinwis op 17 februari 2022 om 07:00

Opgewekt opslaan

Steeds meer mensen hebben zonnepanelen op hun dak. Of samen met hun buurtgenoten op het dak van een naburige sporthal. Inmiddels zijn we als Nederland zelfs wereldkampioen zonnepanelen. Een groot deel van die overdag opgewekte stroom gebruiken we alleen niet zelf, maar verdwijnt meestal het vaak overvolle elektriciteitsnet op. Terwijl, wat is er nou mooier dan dat je ’s avonds thuiskomt van een volle dag weg en je koffie kunt zetten met je zelf opgewekte energie? Of dat je een wasje kunt draaien of je favoriete programma kunt opzetten op je eigen duurzame stroom?

Zo hard als we gaan met het leggen van zonnepanelen, zo sloom zijn we als het gaat om het opslaan van die stroom voor eigen gebruik. In Duitsland is het volstrekt normaal én aantrekkelijk dat je bij de aanschaf van zonnepanelen ook een thuisbatterij koopt. En ook in België is dat aantrekkelijk gemaakt door de overheid. Zo niet in Nederland. Hier is juist terugleveren aan het steeds vaker zwaar overbelaste elektriciteitsnet aantrekkelijk.

Dat moet én kan anders.

Daarom presenteer ik vandaag samen met mijn collega Silvio Erkens van de VVD ‘opgewekt opslaan’, een actieplan thuis- en buurtbatterij. Het is fantastisch om te zien dat steeds meer mensen hun elektriciteit duurzaam opwekken. Nu is het hoog tijd voor de volgende stap, dat we het aantrekkelijk voor huishoudens gaan maken om hun eigen opgewekte duurzame energie te kunnen opslaan. Net zoals ze dat in onze buurlanden doen.

Door huishoudens en energiecoöperaties financieel een duwtje in de rug te geven bij het aanschaffen van een thuis- of buurtbatterij maken we het veel aantrekkelijker dan nu om de zelf duurzaam opgewekte stroom op te slaan en ook zelf te gebruiken. Thuis- en buurtbatterijen zorgen er namelijk voor dat we ook ’s avonds kunnen genieten van de overdag opgewekte stroom. Ons doel is dat de komende drie jaar 100.000 huishoudens kiezen voor een thuis- en buurtbatterij. En dat alle meer dan 1 miljoen zonnepanelenbezitters voor 2030 een aanbod van hun energieleverancier krijgen voor een batterij.

Naast helpen in het aanschaffen van een thuis- of buurtbatterij willen we ook de productie van deze batterijen stimuleren door heldere afspraken te maken met de producenten en installateurs. Deze afspraken moeten wat mij betreft ook gaan over het bevorderen van duurzaamheid en brandveiligheid.

Aan het kabinet vragen we om voor de zomer met een reactie te komen, zodat we dit plan concreet kunnen vertalen in de begroting voor komend jaar en er vanaf 2023 een slimme subsidie komt, zoals ze die bijvoorbeeld ook in Vlaanderen hebben. Zo kunnen we straks ook ’s avonds een wasje draaien, een mooie docu kijken of samen met je buren koffiedrinken op je eigen of samen duurzaam opgewekte stroom.

Lees hier het actieplan 'opgewekt opslaan'.

Labels: ,