Nep of echt? Bescherm onze kinderen tegen ChatGPT

portret nico.jpg
Door Nico Drost op 19 april 2023 om 16:04

Nep of echt? Bescherm onze kinderen tegen ChatGPT

Als Tweede Kamerlid zet ik mij in voor een goede bescherming van onze kinderen op sociale media. Je weet vast wel hoe ik denk over Tiktok bijvoorbeeld.. Daar bind ik al langer de strijd tegen aan. Maar wat me nu voor nieuws bereikte.. een bizarre nieuwe functie van Snapchat. Namelijk: My AI, een functie waarbij gebruikers van Snapchat nu ook kunnen chatten met een chatbot.

Is misschien heel leuk… maar ik vind het echt zorgelijk. Snapchat is erg populair onder onze kinderen. Snapchat is een platform om snel een filmpje of een foto van je dagelijkse bezigheden te sturen. Snapchat heeft verschillende functies, zo kun je reageren op die filmpjes en foto’s waarbij je met elkaar kan chatten. Voor de nieuwe functie is Snapchat een samenwerking aangegaan met ChatGPT. ChatGPT kan via kunstmatige intelligentie gebruikers bijna direct voorzien van informatie. My AI van Snapchat gaat daarin net een stapje verder, omdat My AI doet alsof hij je vriend is. My AI stelt zich voor als persoon. Kinderen kunnen van alles bespreken met deze chatbot en het kan zelfs zo ver gaan dat er fysieke afspraken worden gemaakt!

Het feit dat kinderen denken dat zij met een vriend zitten te praten, terwijl dit een robot is, vervaagt de grens tussen de werkelijkheid en de virtuele wereld. De gebruiker zelf levert de input voor de chatbot om te reageren. Deze chatbot speelt dus in op de behoeften en problemen van onze kinderen. 113 Zelfmoordpreventie en de Kindertelefoon maken zich zorgen over deze nieuwe functie, omdat er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan voor jongeren. In het speciaal voor jongeren die kampen met suïcidale gedachten en eenzaamheid.

Daarnaast leest Snapchat in beginsel gewoon de gesprekken mee! Ik maak mij grote zorgen over deze ontwikkelingen van kunstmatige intelligentie, waarbij de privacy van kinderen wordt geschonden!

Ik heb over deze ontwikkeling samen met de SGP schriftelijke vragen gesteld aan de staatssecretaris van de Digitale zaken.

Dit is onze inzet:

1.       Wij willen dat de gegevens van gebruikers van Snapchat (voornamelijk kinderen) beter worden beschermd.

2.       De technologische ontwikkelingen gaan momenteel sneller dan de kaders van wet- en regelgeving. Deze ontwikkeling van kunstmatige intelligentie moeten wij kunnen bijhouden met wet- en regelgeving.

3.       Kinderen, ouders en scholen bewust maken van de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie. Laten we zelf het gesprek blijven voeren en vragen hoe het met onze kinderen gaat zonder dat zij hun vlucht nemen in de virtuele wereld. De privacy van onze kinderen staat voorop!

Labels: ,