Wat vindt de ChristenUnie van de situatie in Gaza?

We betreuren het aantal doden dat is gevallen. We hopen dat het eigen onderzoek van het Israëlische leger duidelijke antwoorden zal geven op de vraag hoe het zo uit de hand heeft kunnen lopen. We erkennen wel het recht van Israël om de eigen grens te bewaken. We vinden dat ook Hamas een grote verantwoordelijkheid heeft in het aantal slachtoffers door zoveel mensen tegen de waarschuwingen van Israël in op het grenshek af te sturen.

Tegelijkertijd begrijpen we dat er bij een groot deel van de bevolking van de Gazastrook veel gevoelens van uitzichtloosheid en frustratie zijn over de situatie waarin zij leven. Het is juist daarom dat Joël Voordewind samen met Sjoerd Sjoerdsma van D66 heeft voorgesteld het oude plan om een verbinding tussen de Gazastrook en de Westelijke Jordaanoever nieuw leven in te blazen. Het doel daarvan is het isolement van de Gazastrook te doorbreken om zo de levensomstandigheden daar te kunnen verbeteren.

Oorzaak van het afschermen van de Gazastrook is overigens wel de vijandige opstelling en agressie van Hamas ten opzichte van Israël. De Palestijnse autoriteit verergert echter zelf de situatie doordat zij vanwege het conflict met Hamas weigert te betalen voor de elektriciteitslevering aan de Gazastrook. Egypte maakt het isolement bovendien compleet door de zuidelijke grens ook dicht te houden. Minister Blok van Buitenlandse Zaken heeft op ons verzoek gezegd Egypte hierop aan te gaan spreken.