Aftrap provinciale campagne in Eindhoven

woensdag 07 februari 2007 14:37

Op zaterdag 10 februari start de ChristenUnie gelijktijdig in verschillende provincies de campagne voor de statenverkiezingen. De provincies Limburg en Noord-Brabant trekken samen op met een startbijeenkomst in het Van Abbemuseum in Eindhoven. “We willen opnieuw onderstrepen, dat de ChristenUnie sterk groeit in het zuiden”, zegt partijdirecteur Henk van Rhee, "We zijn hier gewild en hier liggen de kansen".

“ChristenUnie wil doorgroeien in Brabant en Limburg"

Startbijeenkomst
Deze ‘kick-off’ bijeenkomst begint om 10.15 uur. Hoofdmoot van het programma zijn de lijsttrekkers van Limburg en Noord-Brabant, Klaas Koelewijn en Hermen Vreugdenhil. Zij zullen hun plannen en beloften voor hun provincie toelichten. Na de introductie door de lijsttrekkers volgt een korte bijdrage van Eerste-Kamerlid Egbert Schuurman over 'dubbel stemmen'. De stem voor provinciale staten telt door voor de samenstelling van de Eerste Kamer. Ook daar wil de nieuwe coalitie graag een meerderheid. Hierna heeft André Rouvoet een video-boodschap voor de aanwezigen. Het officiële startschot van de campagne is gepland om 11:45 uur met een ‘ludiek bourgondisch’ tintje. Van12:00 tot 13:00 uur is er een lunch met gelegenheid voor persinterviews.

Sterke positie

Bij de Tweede Kamerverkiezingen op 22 november 2006 boekte de ChristenUnie als 'gezinspartij' een spectaculaire zetelwinst. En momenteel legt de ChristenUnie samen met het CDA en de PvdA de laatste hand aan een nieuw kabinet. De verwachtingen voor de Provinciale-Statenverkiezingen zijn hooggespannen.

‘CU goes south’
Voor de ChristenUnie is deze verkiezing in meerdere opzichten spannend. Allereerst omdat de ChristenUnie voor het eerst meedoet in Limburg. In Limburg is het aantal stemmen sinds 2003 bijna verviervoudigd! Ook in Noord-Brabant steeg het stemmenaantal spectaculair, namelijk bijna drie maal zoveel als in 2003. De ChristenUnie wint in het zuiden aan populariteit.

Programma startbijeenkomst 10 februari

10.15 uur Ontvangst met koffie en thee
10.45 uur Opening door Henk van Rhee
10:50 uur Hermen Vreugdenhil, Klaas Koelewijn en Egbert Schuurman