Schriftelijke vragen Arie Slob en Carla Dik-Faber over vergelijkingssites zorgverzekeringen

donderdag 21 november 2013

Schriftelijke vragen van ChristenUnie Tweede Kamer Fractievoorzitter Arie Slob en Kamerlid Carla Dik-Faber als lid van de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport aan de minister van Volksgezondheid Welzijn en Sport

Onderwerp:   Vergelijkingssites zorgverzekeringen

Kamerstuk:    2013Z22729

Datum:            21 november 2013

Vraag 1

Kent u de berichten  ‘Vergelijken loont, als je goed oplet’ 1) en ‘Independer geeft betalende verzekeraars voorrang’? 2)

Vraag 2

Kunt u een overzicht geven van de meest bezochte vergelijkingssites voor zorgverzekeringen, en aangeven welke organisaties achter deze sites zitten?

Vraag 3

Hoe komt het dat verschillende vergelijkingssites tegenstrijdige adviezen geven over de goedkoopste of beste verzekeraar?

Vraag 4

Deelt u de opvatting dat het niet eerlijk  is naar consumenten toe wanneer vergelijkingssites alleen verzekeringen tonen die direct via hen kunnen worden afgesloten? Zo ja, waarom? Zo nee,  waarom niet?

Vraag 5

Deelt u voorts de opvatting dat in deze tijd van het jaar meer bekendheid gegeven moet worden aan KiesBeter.nl, waar consumenten polissen van verzekeraars kunnen vergelijken op een betrouwbare niet-commerciële vergelijkingssite?

Vraag 6

Wat vindt u ervan dat zorgverzekeraars provisie aan vergelijkingssites betalen?

Vraag 7

Deelt u de opvatting dat het onwenselijk is dat consumenten er niet van op de hoogte zijn dat een vergelijkingssite als ‘Independer’ geen onafhankelijk advies geeft? Zou het niet beter zijn als op de homepage van ‘Independer’ wordt aangegeven met welke zorgverzekeraars een samenwerking is aangegaan?

1) Volkskrant 16 november 2013

2) NRC handelsblad 16 november 2013

Voor meer informatie: www.tweedekamer.nl.

Archief > 2013 > november