Blokhuis en Van Muiswinkel tekenen petitie tegen kabinetsoptreden bij Spelen

China_verwoeste_huizen_olympische_spelenwoensdag 23 april 2008 18:59

De Nederlandse regering moet schitteren door afwezigheid bij de openingsshow van de Olympische Spelen in Beijing. Dat stelt de woensdag geopende petitiewebsite noshow080808.nl. Cabaretier Erik van Muiswinkel en ChristenUnie-voorzitter Peter Blokhuis hebben de petitie al getekend. "De afspraken over verbetering van de mensenrechten zijn niet nagekomen. Door toch te gaan, doet de regering alsof wel aan de afspraken is voldaan."

De Tweede Kamerfractie van de ChristenUnie heeft zich al eerder uitgesproken tegen de regeringsaanwezigheid bij de openingsceremonie. Het kabinet heeft woensdag in antwoord op vragen van een kamermeerderheid laten weten de optie open te houden geen regeringsdelegatie af te vaardigen.

Olympisch ideaal
Blokhuis ondertekent de petitie omdat hij vindt dat de regering niet kan doen alsof de afspraken over verbetering van de mensenrechtensituatie zijn nagekomen, terwijl dat niet zo is. "De bouw van de voorzieningen heeft voor veel chinezen juist betekend dat ze hun huis in Peking moesten verlaten. Dat is wrang als je het naast het Olympisch ideaal zet. Daar moeten politici niet bewonderend en bevestigend over spreken."

De ChristenUnie is niet tegen deelname van sporters, maar tegen het politieke gebruik dat daarvan gemaakt wordt. Het politieke effect wordt kleiner als er weinig buitenlandse regeringsvertegenwoordigers bij zijn. Blokhuis: "Voor mij geldt: hoe minder politici, hoe hoger de kwaliteit van de Spelen. Door de politisering worden de sporters in zekere zin zelf een middel."

Van Muiswinkel
Erik van Muiswinkel ondertekende de petitie ook. Van Muiswinkel protesteert al langer omdat hij de Spelen puur als een pr-kanon ziet voor de Chinese machthebbers. Begin januari botste Van Muiswinkel met prominente vertegenwoordigers van het Olympisch comité. Hein Verbruggen en Oud-politica Erica Terpstra vonden dat hij de sporters niet mocht oproepen tot actie.

Terpstra en minister Verhagen menen dat ‘sport en politiek gescheiden moet blijven'. Van Muiswinkel verwacht van de politiek juist dat ze zich moet bezinnen op protest tijdens de spelen en vooraf druk moet leggen op de sportbazen "om zich te realiseren dat er iets loos is met deze onderneming".

De cabaretier roept ook de Christen-Unieleden graag op tot actie: "Laat in alle polls op Internet, in de kranten, op radio en TV horen dat je het met mij eens bent. Rakel in je omgeving de discussie op. Stel vervelende vragen. Begeef je eens een nacht op Internet om er achter te komen wat het Chinese regime doet met de leden van de onschuldige spirituele beweging Falung Gong (daarna even overgeven, en gesterkt de discussie ingaan). Eigenlijk doen wat ik ook gedaan heb, en wat iedere Nederlander met ogen, oren en een laptop kan doen, omdat wij dat nu eenmaal mogen."

Initiatief
Initiatiefnemer voor de petitiewebsite is Greet Flippo-Hus uit Hazerswoude. Zij is naar eigen zeggen 'oprecht verontwaardigd over de grote Chinashow'. "Zo voortvarend als China zich ontwikkelt tot economische wereldmacht, zo traag zijn de autoriteiten te bewegen tot verbetering van de mensenrechten."

Partij

Reacties op 'Blokhuis en Van Muiswinkel tekenen petitie tegen kabinetsoptreden bij Spelen'

Nieuwsarchief > 2008 > april