ChristenUnie: verdeel vluchtelingen over gemeenten al vóór ze status krijgen

voordewind-banner-2-944x390dinsdag 19 januari 2016 17:53

ChristenUnie-Kamerlid Joël Voordewind wil dat vluchtelingen die Nederland binnenkomen al worden verdeeld over gemeenten vóór ze de asielprocedure doorlopen hebben. In die gemeente moet dan ook de opvang plaatsvinden. Nu krijgen vluchtelingen pas een gemeente toegewezen op het moment dat zij daadwerkelijk een verblijfsvergunning hebben gekregen.

Voordewind: “Asielzoekers die in Nederland komen worden nu van opvang naar opvang en van gemeente naar gemeente gesleept. Dat is niet alleen een kostbare logistieke operatie, ook vertraagt dat de integratie van vluchtelingen. Bij een verdeling over de gemeenten bij binnenkomst in Nederland, kunnen vluchtelingen direct beginnen met het leren van de taal. Bovendien weten gemeenten dan precies wie er in op dat moment in de gemeente is. Na het doorlopen van de procedure kan de asielzoeker in de gemeente blijven wonen, of wordt hij – bij een afwijzing – alsnog uitgezet.”

Het plan van Voordewind is onderdeel van een tienpuntenplan dat de ChristenUnie dinsdag in het debat over de vluchtelingenopvang lanceert. Daarin pleit Voordewind onder meer ook voor kleinschalige opvanglocaties, een hogere compensatie voor gemeenten die vluchtelingen opvangen, een aanscherping van de aanpak van geweld en intimidatie door asielzoekers en extra middelen voor het IOM, die begeleidt bij de vrijwillige terugkeer van asielzoekers.

Tienpuntenplan Opvang Asielzoekers3,3 MBapplication/pdfdownload

Reacties op 'ChristenUnie: verdeel vluchtelingen over gemeenten al vóór ze status krijgen'