Ernst Cramer in weblog: geef jezelf de kans om te groeien

ErnstCramer01zaterdag 15 september 2007

Vandaag start de kaderschool. Een grote groep belangstellende ChristenUnieleden, actief in besturen, raden en staten, of gewoon belangstellend was aanwezig. Arie zou een motiverende speech houden aan het einde van de dag. Maar in verband met de voorbereidende werkzaamheden voor de Algemene Politieke Beschouwingen was gevraagd of ik die speech wilde doen. Nou, dat wilde ik wel.

Wat een schitterende dag weer. Veel mensen die van heinde en verre bij elkaar komen om kennis en ervaring uit te wisselen. En dat is ook precies het kenmerk van al die kadertrainingen. Niet zomaar duffe en saaie colleges. Juist de dynamiek van de groep en het uitwisselen van de onderlinge kennis maakt een cursus bij de kaderschool tot een aangename bezigheid. En voor de kinderen was er een aparte bijeenkomst zodat de pappa's en mama's rustig de workshops konden volgen. En deze zeg maar kleuterklas van de kaderschool had aan het eind nog een geweldig mooi lied ingestudeerd. Compleet met minitroonrede.

Waren we daar dan nog niet mee bezig? Natuurlijk wel. Maar nu is op basis van een plan een heel cursusaanbod uitgewerkt wat een breed scala aan werkterreinen bestrijkt. Wat te denken van mediatrainingen, cursussen op het gebied van gemeentelijk beleidsterreinen, voor goed besturen van een kiesvereniging. Of gewoon over de identiteit van ons als ChristenUnie.
Het mooie van ons politieke bestel is dat iedereen raadslid of statenlid kan worden, ongeacht je opleiding. Maar je doet het niet goed als je na 4 jaar over bepaalde onderwerpen nog steeds niets weet. Je moet jezelf wel de kans geven te groeien.

Ik hoef er natuurlijk geen reclame voor te maken, maar doe het toch. De kaderschool geeft je:
• Inhoudelijke verdieping
• Brede kennisuitwisseling
• Een groot netwerk
• En is gewoon leuk.
Ik heb zelf in het verleden een aantal cursussen gedaan. Zoals bijvoorbeeld de uitgebreide cursus voor gemeenteraadsleden. Je krijgt dan over een veelheid aan onderwerpen alles te horen, en gaat op sommige punten behoorlijk de diepte in. Later heb ik zelf ook cursus gegeven op het gebied van financiën en grondbedrijf.

Wat valt er nou het meeste op aan zo’n cursusdag? Nou dat is wel de geweldige drive van diegenen die komen. Maar daarnaast ook de spontane hulp die elkaar geboden wordt als het gaat om oplossen van problemen die je tegenkomt in het politieke handwerk. Ook vandaag gebeurde dat weer. We hebben met een aantal kamerleden, Esmée Ed en ik, een uurtje geboomd met alle bezoekers over onze beleidsterreinen. En dat leverde zeer enthousiaste discussies op.
Aan het eind zei iemand tegen mij: eigenlijk is zo’n dag te kort. Je zou veel meer willen weten, horen, zeggen. En dat is goed. Je moet honger krijgen zo’n dag, want dan smaakt het naar meer.

Dus schrijf u in.

Ernst

Reacties op 'Ernst Cramer in weblog: geef jezelf de kans om te groeien'