Hoe gaat het?

fotogroep2lr_ErikvanDijkdinsdag 22 januari 2008

De ChristenUnie Kaderschool organiseert in Meppel a.s. zaterdag 2 februari de training voortgangsgesprekken. Hierbij alvast een voorproefje: een interview met Erik van Dijk, trainer van ‘Hoe gaat het?'

Vertel eens, waar gaat de training nou precies over?
Bij de ChristenUnie gaat het om mensen. Het is van belang om hen te helpen in het werk wat ze doen voor de partij en om te weten hoe het met ze gaat.
Daarom is evalueren niet alleen na 4 jaar noodzakelijk maar zijn tussentijdse gesprekken ook zeer waardevol om na te gaan hoe het gaat.
Vaak wordt er geëvalueerd wanneer er een nieuwe lijst moet worden samengesteld, soms komen dan dingen boven die veel eerder gesignaleerd hadden kunnen worden. Tussentijdse evaluaties zijn van belang zowel voor het raadslid als voor fractievoorzitter en de voorzitter van een kiesvereniging.
Voortganggesprekken zijn een belangrijk instrument om te werken aan groei. Ook al gaat het goed, het kan altijd beter.

Waarom zijn voortgangsgesprekken van belang?
Omdat mensen belangrijk zijn. Het is goed om te investeren in mensen, te weten wat er speelt. Waar ze mee bezig zijn, waar ze tegenaan lopen. Wat ze moeilijk vinden in het raadswerk en hoe dingen beter kunnen.

We willen de ChristenUnie laten groeien, daarom moeten we investeren in de mensen die het doen. ChristenUnie wil kwaliteit leveren, daarom moeten we de kwaliteiten van onze mensen serieus nemen.

Het kunnen kleine dingen zijn zoals duidelijkere afspraken maken over de communicatie in de fractie of tussen fractie en bestuur.
Maar ook grote zaken zoals: hebben we een lange termijn visie? Waar gaan we als fractie of lokale afdeling naar toe? Of doet iedereen z’n eigen ding wel en is er geen sprake van een gezamenlijk doel.
Is er kritiek op elkaars functioneren; laat het opbouwend zijn.

Hoe ziet de cursusdag eruit?
In de ochtend bespreken we de 10 redenen voor het houden van voortgangsgesprekken (lees: functioneringsgesprekken). We gaan in op het geven van feedback en het omgaan met kritiek.
In de middag worden verschillende gesprekstechnieken aangeleerd om erachter te komen hoe je een goed gesprek voert. Hoe stel je de juiste vragen, wat is actief luisteren? In tweetallen worden de deelnemers geoefend om de juiste vragen te stellen. Daarnaast zal er in de middag ook nog worden ingegaan op het proces rond voortgangsgesprekken. En worden er handreikingen geboden bij eventuele probleemsituaties.

Erik zou elke fractievoorzitter en bestuursvoorzitter willen uitnodigen om deel te nemen aan deze cursus omdat voortgangsgesprekken een onmisbaar onderdeel zijn van de groei en kwaliteit van de ChristenUnie en omdat goede gesprekken houden een vaardigheid is die je kan leren en waar je altijd nog in kan groeien.

Klik  hier voor meer informatie en aanmelding