Leiding geven lokaal: een opsteker voor besturen

2007_0915DijkPix0052maandag 02 juni 2008

Ervaringen uitwisselen, ideeën opdoen, informatie opnemen, mensen leren kennen en motivatie. Dat is in steekwoorden de cursus Leiding geven lokaal. Afgelopen zaterdag kwamen 34, vooral nieuwe, bestuursleden naar Amersfoort voor deze cursus. Ze kwamen vanuit Delfzijl tot aan Maassluis.

Erik van Dijk, trainer/adviseur van het partijbureau, gaf de aftrap met een pleidooi voor dienstbaar leiderschap. Misschien een open deur voor een christelijke partij? Dat kan, maar in de praktijk is het nog wel eens lastig om dienend leiding te geven. Aan de hand van een tien-punten-lijst kregen de deelnemers een handreiking om als lokaal bestuurslid dienstbaar leiding te geven. Het eerste punt van de lijst? Luisteren!

In de workshops konden de deelnemers aan de slag met verschillende terreinen van het lokale bestuurswerk. In de workshop ‘inspirerende bijeenkomsten is bijvoorbeeld geprobeerd een alternatief te bedenken voor de ‘ouderwetse' ledenvergadering. Het spreker-pauze-vragen principe werkt niet meer. Dus moeten er andere manier gevonden worden om mensen te bereiken.En hoe doe je dat? Hoe kun je leden inzetten op de juiste plek? Hoe organiseren we ons werk eigenlijk zo dat we flexibel op de actualiteit kunnen reageren.  Deze vragen kwamen aan bod in de verschillende workshops.

O ja, de uitkomst van de workshop inspirerende bijeenkomsten: Brainstorm eens met elkaar zonder mitsen en maren of drempels op te werpen. Aan het einde van het brainstormproces blijft wel een bruikbaar idee over. Zo kwam iemand met het idee van een ledenbijeenkomst in een luchtballon, om de gemeente eens vanuit de lucht te bekijken. Onhaalbaar, zou je zeggen. Maar al pratend kwamen we op meer haalbare opties zoals: bijeenkomst in het hoogste gebouw van de gemeente, start van de bijeenkomst op de kerktoren....

De cursisten gingen met nieuwe ideeën, veel informatie en nieuwe contacten naar huis. Een geslaagde dag. Wilt u meer weten over de inhoud van de workshops? Geef u dan op voor de volgende cursus Leiding geven lokaal in september in Zeeland.

Reacties op 'Leiding geven lokaal: een opsteker voor besturen'