Opleiding is vanzelfsprekend

32 kaderschooldinsdag 16 juni 2009

Opleidingscoördinatoren Annerieke Pruim en Rieke Elsenbroek zijn er duidelijk over: “Als je een (nieuwe) functie krijgt binnen de ChristenUnie, dan ga je een training of cursus volgen. Dat is vanzelfsprekend.” Het tweetal heeft sinds 1 maart een duobaan als opleidingscoördinator en heeft ambitieuze plannen. De kaderschool, het opleidingsinstituut van de ChristenUnie, is dan ook volop in ontwikkeling.

Annerieke: “Bij de start in 2007 bestond het aanbod van de kaderschool voornamelijk uit losse cursussen. We creëren nu steeds meer samenhang in het cursusaanbod. Hierdoor kunnen mensen hun eigen leerroute uitzetten. Van mensen die pas lid zijn tot wethouders die zich voorbereiden op hun ambt: de ChristenUnie investeert in mensen. We bieden dus leerroutes aan op verschillende politieke en bestuurlijke niveaus.”

Om welke leerroutes gaat het concreet?
Rieke: “De gemeenteraadsverkiezingen naderen. We kiezen er daarom voor een leerroute voor zowel kandidaat-raadsleden als kandidaat-wethouders een prominente plaats te geven in ons aanbod. In beide trajecten geven we ook aandacht aan het vervolg. We kijken met de deelnemers naar persoonlijke leerdoelen en ondersteuningsmogelijkheden. Je kunt denken aan een individueel coachingstraject of het maken van afspraken met medecursisten om elkaar te blijven ontmoeten.”

Annerieke vervolgt: “In de zomer plaatsen we een competentietest op onze website. Hiermee kan iedereen zien op welke punten hij of zij zich nog verder moet ontwikkelen om een functie binnen de ChristenUnie goed te vervullen. We gebruiken hiervoor de competentieprofielen uit het ‘Lokaal en provinciaal functiehandboek’. In onze nieuwe studiegids, die eind mei beschikbaar is, plaatsen we bij elke cursus de competenties die aan bod komen. We hopen zo alle deelnemers heel persoonlijk van dienst te kunnen zijn.”

En wat als ik geen politieke ambitie heb maar wel warmloop voor de ChristenUnie?
Rieke:” Dan begin je met de cursus Welkom bij de ChristenUnie. Dat is onze introductiecursus. We hebben hier een pool van enthousiaste docenten voor die het vuur voor de ChristenUnie flink weten aan te wakkeren. Vervolgens bieden we verdiepingscursussen aan en kun je persoonlijke vaardigheden ontwikkelen. Via de competentietest kunnen we daar straks een goed advies over geven.”

Annerieke: “Voor iedereen die zich in wil zetten is er plaats bij de ChristenUnie. Je hoeft niet per se een politieke ambitie te hebben. Er is genoeg werk te verzetten, ook achter de schermen.”

Het volledige cursusaanbod voor het volgende seizoen vindt u op onze website www.kaderschool.christenunie.nl en in de nieuwe studiegids die eind mei gereed is. U kunt gratis een studiegids aanvragen via www.kaderschool.christenunie.nl/studiegids.

Cornelis Vlot, Eindredacteur Handschrift
HandSchrift - mei 2009