Ledenvergadering over vluchtelingenhulp voorziet in behoefte

Groepsfoto_2014maandag 23 november 2015 22:58

Lexmond/Zederik - De ledenvergadering op 18 november over vluchtelingenhulp voorziet in de behoefte bij inwoners om informatie over vluchtelingenhulp. Tot deze conclusie komt ChristenUnie Zederik. “Naast de vaste bezoekers van de ledenavond waren verschillende belangstellenden aanwezig”, zo stelt raadslid Dico Baars. “De aanwezige mensen stelden uiteenlopende vragen over onder andere de procedures en over de mogelijkheid om taalcoach te worden. Namens Stichting Vluchtelingenwerk Zuidvleugel was de coördinator aanwezig, die een kijkje achter de schermen bood van haar werk. Zij nam ook een vluchteling mee, die zo zijn eigen ervaringen kon delen.”

Informatievoorziening
Het blijkt dat inwoners geneigd zijn snel naar de gemeentelijke organisatie te kijken als ze willen weten op welke manier ze iets kunnen bijdragen. Al eerder heeft de fractie van ChristenUnie Zederik dit door middel van een serie vragen aan de orde gesteld. Helaas, zo concludeert de fractie, heeft gemeente Zederik nog weinig actie ondernomen als het gaat over de communicatie op bijvoorbeeld de website. Deze conclusie werd onderschreven door de aanwezige inwoners op de ledenavond. Baars: “We zouden graag zien dat het college proactief optreedt richting haar inwoners en door middel van zorgvuldige communicatie laat zien waar zij zelf mee bezig is en welke mogelijkheden de inwoners hebben als zij actief een bijdrage willen leveren.”

Herindeling
Op de ledenavond kwam niet alleen het thema vluchtelingenhulp aan de orde, maar ook het belangrijke besluit tot herindeling met de gemeenten Vianen en Leerdam. Fractievoorzitter Kees Matsinger schetste de aanloop naar en het verloop van het debat van 10 november. Hij ging in op de keuze voor de provincie Zuid-Holland en beantwoordde enkele vragen vanuit de zaal. Nu de knopen zijn doorgehakt wat betreft herindeling en voorkeur voor provincie, breekt een tijd aan van intensieve samenwerking met de fracties uit Vianen en Leerdam.