Twee uur stemmen

woensdag 01 november 2006 11:28

De laatste dag voor het verkiezingsreces. ’s Ochtends een fractievergadering, de rest van de dag vol met debatten.

Minister Hirsch Ballin komt terug op het debat over de Schipholbrand, waarbij bleek dat op zijn ministerie grove fouten waren gemaakt. Het rapport-Siepel over het brandgevaar in cellencomplexen was wel aangekomen op de juiste plek, er is niet genoeg mee gedaan. Hirsch Ballin kondigt aan dat er een cultuuromslag moet komen. Maar of dat gaat lukken door de aangekondigde maatregelen is de vraag. Er heerst op het ministerie van Justitie een cultuur van elkaar afdekken. Ambtenaren schieten gelijk in de verdediging bij kritiek en lijken niet bereid om van fouten te leren. Het is te hopen dat de minister voldoende krachten kan mobiliseren om die cultuur te doorbreken. Als je in de toekomst dit soort rampen wilt voorkomen, moet je in ieder geval bereid zijn van fouten te leren.

Tussendoor een interview met Elsevier, en dan is er ook nog een kort debat met minister Verdonk over een rapport over de late vluchtelingen uit Srebrenica. Het rapport is gemaakt door een journalist die in het onderwerp is gedoken, en wordt ondersteund door psychiatrische hulpverleners die bij veel van deze vluchtelingen een posttraumatische stressstoornis hebben geconstateerd.
De eerste groep vluchtelingen uit Srebrenica, van voor 2001, heeft een generaal pardon gekregen. Voor vluchtelingen van na die tijd geldt dat pardon niet, maar de Kamer heeft er bij de minister tweemaal bij motie op aangedrongen dat zij voor deze groep ruimhartigheid betracht.
Volgens de journalist is er van zorgvuldigheid noch van ruimhartigheid sprake. Het gaat om een groep van ca. 200 mensen. De meesten van hen zijn nog in ons land, hun dossiers zijn de afgelopen wel drie, vier keer doorgelicht. In het rapport wordt het voorbeeld genoemd van iemand die pas geleden uiteindelijk een verblijfsvergunning heeft gekregen. Hij was al zo’n vier keer eerder afgewezen, maar nu geeft de IND in haar rapport aan dat deze persoon, gezien zijn situatie, al in 2001 een verblijfsvergunning had moeten krijgen.
Volgens het onderzoeksrapport van de journalist is dit geval geen uitzondering. Er wordt onzorgvuldig gehandeld en dat schaadt de gezondheidssituatie van deze mensen nog meer.

De Kamer ziet reden om naar aanleiding van dit rapport met de minister in debat te gaan, maar op de laatste dag van het reces is dat een onmogelijkheid. Het enige dat we kunnen doen, is in een procedurele vergadering een datum afspreken, zo spoedig mogelijk na de verkiezingen. Intussen richten we het verzoek aan minister Verdonk of zij tot die tijd geen onomkeerbare besluiten wil nemen, dus niemand wil uitzetten.
Dat lijkt mij een volstrekt redelijk verzoek, maar tot mijn grote ergernis wil Verdonk die toezegging niet doen. En daarin wordt ze opnieuw gesteund door VVD en CDA, die haar beleid deze hele kabinetsperiode al hebben gesteund.

Te middernacht kunnen we eindelijk gaan stemmen. Zo’n 35 bladzijden met meer dan 60 verschillende punten. We zijn er meer dan 2 uur mee bezig om over alle wetsvoorstellen, amendementen en moties te stemmen. Pas om 02 uur rijd ik naar huis. Nu is het echt campagnetijd!
Tineke Huizinga

Reacties op 'Twee uur stemmen'