Op campagne in Zuid-Holland

donderdag 02 november 2006 23:11

Het regent pijpenstelen als de campagnebus arriveert in Alphen aan de Rijn. Een tv-ploeg van 1-Vandaag reist met ons mee en er is ook een Radio-1 verslaggever die aan een radiodagboek over mij werkt.
We gaan op werkbezoek bij Horizon, een instelling die zowel jeugdzorg als onderwijs aanbiedt aan jongeren die in de problemen terecht zijn gekomen. In Alphen aan de Rijn werken overheid, ondernemers en onderwijs samen om jongeren die dreigen uit te vallen perspectief te bieden. Daar boeken ze geweldige resultaten mee, omdat de partijen goed samenwerken en ChristenUnie-wethouder Klaas Tigelaar een sterke regie voert. Zo zou het ook in de rest van het land moeten.

Directeur Hans du Prie van Horizon doet een appel op de politiek om in het jeugdzorgbeleid de rol van de ouders niet over het hoofd te zien. Coördinatie en samenwerking in de jeugdzorg is noodzakelijk, maar daarbij moeten de ouders betrokken worden, als eerstverantwoordelijken voor de opvoeding.
Dat pleidooi ondersteunen de ChristenUnie van harte. Wij vinden het een raar plan van Balkenende om peuters van drie jaar verplicht naar de peuterspeelzaal te sturen. De overheid mag de verantwoordelijkheid voor de opvoeding niet overnemen. Met de voor scholen verplichte na- en voorschoolse opvang en de gratis kinderopvang lijkt de staatsopvoeding van Hedy d’Ancona wel terug.

De campagnebus rijdt van Alphen aan de Rijn naar Leiden. We praten met ondernemers over het Ondernemersfonds, een fonds waaruit onder meer de Sinterklaas- en Kerstversieringen worden betaald. Dit fonds wordt deels gefinancierd uit de onroerende zaakbelasting, maar het is de vraag of Binnenlandse Zaken dat blijft toestaan.
We flyeren in de stad en dat doen we ook op een winkelplein in Delft. Dan rijdt de bus door naar Berkel en Rodenrijs, om de gemeentelijke herindelingsverkiezingen te helpen promoten.

Maar ik knijp er even tussen uit voor een interview met TV Rijnmond, over Grote-Steden problematiek en integratie. Ik krijg een filmpje te zien met de directeur van een islamitische basisschool in Rotterdam. Hij is net als de ChristenUnie voorstander van de vrijheid van onderwijs, en vindt dat helemaal geen blokkade voor integratie. Hij nodigt me uit eens op zijn school te komen kijken. Een ander onderdeel van het interview is de zogenaamde ‘mystery guest’. Vandaag is dat de voorzitter van de Vereniging van Vrijwillige Euthanasie. Hij is bang dat de ChristenUnie de euthanasiewetgeving tot een punt zal maken in coalitiebesprekingen, en vindt dat mensen het recht moeten hebben om bij ondraaglijk lijden een eind aan hun leven te maken. Dat recht wil hij ook laten gelden voor wilsonbekwamen, zoals demente ouderen, die wellicht jaren geleden een euthanasieverklaring hebben ondertekend. Hoe kan iemand het voor zijn rekening nemen om over het leven van deze mensen te beslissen…

Vlak daarna een interview met Radio Rijnmond. We spreken over het belang van de binnenvaart, ook als alternatief voor het vrachtvervoer, en over het milieu.
Dan op naar De Schutse, de evangelische gemeente in Rotterdam waar kandidaat-Kamerlid Cynthia Ortega bij hoort. We worden hartelijk ontvangen met broodjes en kroketten. In een goed gevulde zaal zingt gospelzanger Gerald Troost een aantal fantastische liederen, we doen het stellingenspel en dan sluit ik deze regiotourdag af met een pleidooi voor versterking van de christelijke politiek. Ik onderstreep het belang van een speciale minister voor Jeugd en Gezin, die voor eenheid moet gaan zorgen in het versnipperde jeugdbeleid. Hulpverleners moeten veel meer samenwerken om ouders en kinderen te ondersteunen. Zo kunnen we voorkomen dat er kinderen buiten de boot vallen.
André Rouvoet

Reacties op 'Op campagne in Zuid-Holland'