Ruimte voor geloofsopvattingen

zaterdag 04 november 2006 23:55

Vandaag rijdt de campagnebus naar Drenthe. Ernst Cramer en Esmee Wiegman gaan ook mee, zij zijn respectievelijk de zesde en zevende kandidaat op onze lijst. Sytse Faber, oud-burgemeester van Hoogeveen en oud-ARP-Kamerlid vergezelt ons ook. Hij volgt de ChristenUnie in de tijd rond de verkiezingen en de formatie, en gaat daar wellicht over schrijven.

We gaan eerst op bezoek bij een akkerbouwbedrijf van twee broers in Schoonebeek. We praten in de woonkamer van de boerderij over landbouwzaken. Onze landbouwwoordvoerder Arie Slob heeft vandaag andere campagneactiviteiten, maar Ernst Cramer zit gelukkig ook goed in landbouwzaken. Aan het eind vraag ik boeren welke punten zij zouden willen opnemen in een regeerakkoord. Zij willen ruimte voor duurzame energieopwekking, want ze hebben net geïnvesteerd in co-vergisting van mais en mest. Daar bestond de MEP-subsidieregeling voor, maar die is door het CDA kortgeleden ineens afgeschaft. En verder willen ze minder regels, vooral minder administratie lastendruk. Van de beloftes van het huidige kabinet om de lastendruk met een kwart terug te dringen, hebben ze niets gemerkt. Ook willen ze afstemming van regels met Duitsland, want de regels voor bestrijdingsmiddelen in Duitsland zijn anders dan hier, en dat is lastig in een grensstreek.

We nemen afscheid van de boeren en rijden naar de markt van Emmen om daar te flyeren. In het Emmer Dierenpark ontmoeten we de burgemeester en twee wethouders van Emmen. We spreken over de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, de infrastructuur en de bereikbaarheid van het Noorden.

Daarna gaan we naar Hoogeveen. In een gezellig café praten we met de burgemeester en een paar raadsleden over de jongerenproblematiek. Er zijn ook twee rappers, die hun eigen aanpak hebben bedacht om probleemjongeren te bereiken. Een van hen is moslim. Er ontstaat een geweldig gesprek, want we zijn het over veel meer eens dan de jongens dachten. Over de vrijheid van meningsuiting bijvoorbeeld. Wij vinden ook dat er ruimte moet zijn voor meningen en geloofsopvattingen die niet door een meerderheid in dit land gedeeld worden en misschien niet politiek-correct zijn. De enige voorwaarde is dat die meningen binnen de grenzen van de wet blijven, maar dat geldt voor iedereen.
Volgens Sytse Faber voel ik me bij zo’n gesprek als een vis in het water. En dat is ook zo. Als in een gesprek ieder echt zegt wat hij vindt en bedoelt, dan vind ik dat heerlijk. Ook al blijven we van mening verschillen over het vrijgeven van drugs.
Burgemeester Urlings van Hoogeveen is bereid met mij een Doe Normaal Contract te sluiten. voor een project om lichte criminaliteit en overlast in Hoogeveen te bestrijden. Zo’n project hebben we ook in Rotterdam Delfshaven opgezet.

Om vier uur komen we aan in Assen, in zalencentrum De Hertenkamp. Onze regiotouravond wordt heel goed bezocht; er zijn minstens 200 mensen. Onze aanhang in Drenthe is aan het groeien. Er is pas een provinciale peiling gehouden in Drenthe, en vertaald naar de Tweede Kamer zou de ChristenUnie daarbij negen Kamerzetels hebben gehaald. Bij een eerdere provinciale peiling stonden we nog op vier, vijf zetels. We blikken terug op het debat tussen Balkenende en Bos, wat ik gisteren Politics on Ice heb genoemd. Een soort showwedstrijd tussen twee heren. We hebben het ook uitvoerig over het gezinsbeleid van dit kabinet en onze visie daarop.

Het is een mooie avond. Henk van Rhee (campagneleider) en Shahied Badoella hoofd communicatie partijbureau) brengen me na afloop tevreden naar huis.
Ik heb vanavond helaas niet het programma Andries, met een uitgebreid portret van mij, kunnen zien op televisie. Dit portret is gemaakt op basis van een aantal interviews die we de laatste weken hebben gehouden, onder meer in de Tweede Kamer, een voedselbank in Amsterdam en de kerk en school van mijn jeugd. Liesbeth laat me weten dat het een heel mooi portret is geworden. En eerlijk gezegd: zij is altijd heel kritisch, het zal dus wel aardig goed zijn.
Morgen is het zondag. Het is fijn om een rustdag te hebben.
André Rouvoet

Reacties op 'Ruimte voor geloofsopvattingen'