Slotdag campagne Gelderland

maandag 20 november 2006 10:22

Vandaag (zaterdag 18 november) de laatste dag van de campagne! De afgelopen drie weken zijn we het hele land doorgereden. Overal werkbezoeken afgelegd, mensen ontmoet, regioavonden gehad. Als iemand me herinnert aan iets dat een week geleden is gebeurd, lijkt het al veel langer geleden. Ik ben mijn besef van tijd een beetje kwijt geraakt. Het waren prachtige, enerverende weken, maar ik moet zeggen: ook wel vermoeiend. Zeker ook vanwege de talloze media-optredens die tussen alles door werden gepland, en toch ook altijd voorbereiding en alertheid vereisten. Over aandacht en publiciteit hebben we werkelijk niets te klagen gehad.

Maar vandaag is de laatste regiotourdag aangebroken. In overleg met het campagneteam neem ik ’s ochtends nog wat rust. Ik sluit me pas aan het eind van de ochtend in Putten bij de campagnebus aan. Dan hebben Arie Slob en het hele gezelschap al een werkbezoek in Hattem achter de rug. Er zijn vandaag ook weer allerlei mensen bij die op de een of andere manier bij de partij of de campagne zijn betrokken. De bus zit gezellig vol.

In Putten lunchen we met de lokale mensen van de ChristenUnie. Daarna neem ik deel aan een uitzending van de lokale radiozender. Als we teruglopen naar de bus, loop ik in de armen van de mensen van het Holland Koor, die zojuist een repetitie achter de rug hebben. Een leuke treffer! We ontvangen veel enthousiaste steunbetuigingen.
Dan rijden we met de bus naar Wekerom, naar het pas geopende Ecofields: een agrarisch bedrijf dat op een innovatieve, diervriendelijke manier kalveren houdt en kalfsvlees produceert. De kalveren hebben heel veel ruimte, mogen in de weilanden achter de boerderij grazen en krijgen voedsel te eten dat zonder kunstmest of bestrijdingsmiddelen is geproduceerd. Ons werkbezoek valt in de twee open dagen die het bedrijf houdt en waar grote belangstelling voor is. Heel inspirerend!

Daarna rijdt de bus door naar Ede. Arie Slob en Esmée Wiegman splitsen zich af voor een werkbezoek aan de Hervormde Diaconale Stichting in Barneveld. Dat bezoek heeft alles te maken met de invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, die niet overal geruisloos verloopt.
Tineke Huizinga sluit zich in Ede juist bij de bus aan. We zijn vandaag weer goed vertegenwoordigd, Joël Voordewind (nr 4), Ernst Cramer (nr 6) en Rogier Havelaar (nr 10) zijn er ook bij.
In het centrum van Ede zetten we voorlopig voor de laatste keer onze blauwe ChristenUnie-stand op. Ik vertrek naar de boekhandel om mijn twee nieuwste boeken te signeren.
Het is al donker als we weer wegrijden. Op naar Barneveld, waar we in de Veluwehal onze laatste regiobijeenkomst houden.

We eten met z’n allen in het restaurant, daarna bereid ik me voor op mijn laatste regiospeech. Een appel aan politici om de kloof tussen burgers en politiek te dichten, om het vertrouwen te herstellen. Dit onderwerp is in de campagne nauwelijks aan de orde geweest, terwijl het een van de grote problemen van ons land is.

40 Procent van de kiezers zweeft nog steeds. Dat ligt niet aan hen, dat ligt aan zwabberende politici. Aan partijen die zich richten op opiniepeilingen en meewaaien met de wisselende publieke opinie. Het gevolg is dat burgers niet weten waar ze aan toe zijn, teleurgesteld raken als politici niet doen wat ze hebben beloofd, en zich uiteindelijk afwenden van de politiek. Dat leidt tot een wantrouwen dat zich uiteindelijk tegen de hele samenleving richt.

Ik houd een pleidooi voor eerlijkheid en duidelijkheid over politieke programma’s, zodat de kiezer wat te kiezen heeft. Wij proberen dat als ChristenUnie ook te doen. De afgelopen weken heb ik geprobeerd overal in het land onze standpunten helder en eenduidig te verwoorden. Iedereen die zich daardoor aangesproken voelt, kan op ons stemmen. Wie het niet met ons eens is, kan een andere partij kiezen. Ons geluid is helder. Wij laten ons leiden door ons geloof, door onze christelijke-sociale visie op de samenleving. Zo zou iedere partij haar eigen verhaal moeten hebben en daaraan vast moeten houden. Ik pleit voor politiek met een ruggengraat.

De zaal zit bomvol. Veel ouderen maar ook heel veel jongeren. De stemming is geanimeerd. Als ik aan het eind van de avond vraag of mensen de laatste dagen voor de verkiezingen goede ambassadeurs voor de ChristenUnie willen zijn, en in hun omgeving onze visie en ons programma uit willen dragen, wordt er hartelijk geapplaudisseerd.
Nog vier nachtjes slapen!

Na afloop rijd ik met Shahied in een taxi naar Hilversum voor het radio1-programma Met het oog op Morgen. Ik bespreek met presentator Max van Weezel de politieke actualiteiten van de afgelopen week. Muziekkenner Leo Blokhuis is er ook. We hebben het dus ook over muziek en over Leo’s nieuwe boek ‘Grijs Gedraaid’, over zijn favoriete platen. Ik voel me helemaal op mijn gemak. Het programma begint met een nummer dat ik heb mogen aandragen. Deze keer geen song met een politieke boodschap, maar een lied van Van Morrison voor mijn vrouw Liesbeth, die ik deze weken maar zo weinig heb gezien: Have I lately told you that I love you.
André Rouvoet

Reacties op 'Slotdag campagne Gelderland'