15 november - week 46 - 2008

zaterdag 15 november 2008 11:06

Ieder jaar opnieuw zijn in de politiek de laatste weken van het kalenderjaar erg heftig. Dat is nu ook weer het geval. Deze week nog eens extra door het vertrek van minister van WWI, Ella Vogelaar. Het was geen geheim dat er kritiek op haar optreden was. Toch kwam haar vertrek voor mij wel als een verrassing. Voor de persoon in kwestie een tragische gang van zaken. De andere kant van het verhaal is dat een bewindspersoon zonder volledig vertrouwen uit haar eigen partij niet meer kan functioneren. Die conclusie heeft Ella Vogelaar afgelopen donderdag dan ook getrokken.

Het vertrek van minister Vogelaar heeft veel losgemaakt. Inmiddels is er al een vervanger, de heer van der Laan. Mijn indruk is dat daarmee een gekwalificeerde opvolger voor Vogelaar is gevonden. Het zal voor hem wel een zware klus worden. De WWI-begroting moet bijvoorbeeld over enkele weken nog verdedigd worden. Ga er maar aanstaan.

De week begon met veel discussie over de losgeslagen seksmoraal van een deel van de jongeren, zoals dat bleek uit een documentaire met de titel Sex Sells. Minister Rouvoet heeft desgevraagd daarover zijn zorgen uitgesproken. Ik vond dat vanuit zijn verantwoordelijkheid als minister voor jeugd en gezin meer dan terecht. Er was veel steun voor zijn pleidooi voor een maatschappelijk debat over dit onderwerp.

Maar uiteraard waren er ook tegenkrachten. Met name de reactie van de VVD valt me dan op. Het kwam er kort gezegd op neer dat Rouvoet hierover zijn mond moest houden. Je vraagt je af waar de liberalen bang voor zijn? Misschien wel voor de ontdekking dat de door hen zo gepredikte vrijheden soms kunnen ontaarden in onvrijheden. Bijvoorbeeld voor kwetsbare meisjes die geen verweer hebben tegen jongens die hen als gebruiksvoorwerp zien. Ik heb het struispolitiek genoemd. Je ogen dicht houden voor problemen die er aantoonbaar zijn. Op die manier plaatst je jezelf wel buiten de werkelijkheid. Dat kan een keuze zijn. Al is het niet onze keuze.

Donderdagmorgen nog een leuke les gegeven in het kader van de Dag van het Respect. Ik heb met een aantal leerlingen uit groep 8 gesproken van een school (de Akker)  in Rijswijk. We hebben de afspraak gemaakt dat deze leerlingen ook een keer in de Tweede Kamer langskomen. Daar hadden ze erg veel zin in.  Dinsdagavond waren al in de Tweede Kamer de leden van onze permanente campagne van de ChristenUnie.  Fijn om te zien dat er mensen zijn die graag inhoudelijk met politiek zich willen bezighouden.

Maandag nog een spreekbeurt in Velsen gehad. De plaatselijke ChristenUnie had er veel werk van gemaakt. Onder meer door optreden van de meidengroep X6 (bekend van het televisieprogramma X-Factor) en de dansgroep Battle Cry was er afwisseling genoeg.Erg leuk om daar te zijn.

Deze week een groot aantal inhoudelijke overleggen gehad. Ook nog een Algemeen Overleg gedaan over het primair onderwijs. Tijdens dit overleg heb ik opnieuw aandacht gevraagd voor het onderwerp hoogbegaafdheid. Gelukkig begint dat steeds meer te komen. Maar we zijn er nog niet. dat geldt voor veel meer onderwerpen. Reden genoeg om in beweging te blijven.

Arie Slob

Reacties op '15 november - week 46 - 2008'