ChristenUnie wil Europees verbod op financiering vanuit onvrije landen

Terrorisme
CU logo onder elkaar blauw
Door Webredactie op 3 november 2020 om 12:11

ChristenUnie wil Europees verbod op financiering vanuit onvrije landen

De ChristenUnie wil een Europees verbod op financiering van salafistische en islamistische organisaties vanuit onvrije landen. Op nationaal niveau is het kabinet al bezig om dit te verbieden. Om te voorkomen dat dit verbod wordt omzeild, moet het ook op Europees niveau worden ingesteld.

Fractievoorzitter Gert-Jan Segers: “In Europa staan we schouder aan schouder in de strijd tegen terrorisme. In een enkel Europees land maatregelen nemen tegen financiering van het giftige gedachtegoed dat leidt tot deze aanslagen, is niet voldoende. Een nationaal verbod is immers heel makkelijk te omzeilen. Je kunt ook een gift in België of Frankrijk geven, wat vervolgens naar Nederland kan worden overgeheveld. Ik wil dan ook dat de financiering van salafistische en islamistische organisaties vanuit onvrije landen in heel Europa wordt verboden.”

Al eerder vroeg een Kamermeerderheid, mede op het initiatief van de ChristenUnie, om een verbod op financiering van organisaties vanuit onvrije landen. Het kabinet komt hier echter niet mee verder. Volgens Segers is dat “heel problematisch.”

Segers: “De aanslagen van deze week in Frankrijk en Oostenrijk aanslagen op onze vrijheid. Er mag geen plaats zijn voor het gedachtegoed dat leidt tot de verschrikkelijke gebeurtenissen zoals in Frankrijk en Oostenrijk. Het kabinet moet nu snel werk maken van dit verbod en hiervoor Europese samenwerking zoeken.”

Labels: ,