Carola Schouten neemt afscheid van de politiek

Carola Schouten - Foto: Martijn Beekman.jpg
CU logo onder elkaar blauw
Door Webredactie op 14 juli 2023 om 12:00

Carola Schouten neemt afscheid van de politiek

Vandaag heeft Carola Schouten haar afscheid bekend gemaakt. Ze zal haar periode als demissionair minister afmaken en aanblijven tot het aantreden van een nieuw kabinet.

Carola Schouten: ‘Na twaalf intense jaren zal ik de politiek verlaten. Er staat een nieuwe generatie klaar waarvan ik weet dat de ChristenUnie daar in goede en vertrouwde handen is. Het was me een groot voorrecht om namens en met de mensen van de ChristenUnie te werken aan onze idealen. Maar nu geef ik dat stokje door, ik zal me niet meer kandideren voor de kieslijst en straks vertrekken uit Den Haag. In dankbaarheid voor de tijd achter me en benieuwd naar wat er komen gaat.’

Mirjam Bikker, fractievoorzitter in de Tweede Kamer, reageert op haar besluit: ‘Met veel respect, waardering en een diepe buiging nemen we afscheid van Carola Schouten. Ze heeft zich laten kennen als een krachtige politica, bevlogen voor de mensen die dat het hardste nodig hebben en een voorbeeld voor heel veel jonge vrouwen. Zo heeft ze zich twaalf jaar lang dag en nacht ingezet voor de ChristenUnie en voor heel veel mensen in Nederland. Ik ga haar missen als betrokken collega en als steunpilaar voor de ChristenUnie.’

Carola Schouten begon haar politieke werk in 2006 als beleidsmedewerker bij de Tweede Kamerfractie van de ChristenUnie. In 2011 trad zij vervolgens toe tot de Tweede Kamer en voerde ze in de zes jaren die volgden het woord over de portefeuilles Economie, Sociale Zaken en Financiën. In 2017 werd ze vicepremier en minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit in het kabinet-Rutte III. In het huidige kabinet is zij eveneens vicepremier en minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen. Een portefeuille waarin ze haar persoonlijke drijfveren voluit gestalte kon geven én de pensioenen voor deze en volgende generaties toekomstbestendig heeft gemaakt.

Gert-Jan Segers, voormalig fractievoorzitter in de Tweede Kamer, reageert: ‘Bij het moeilijkste werk in Den Haag en tijdens de zwaarste onderhandelingen ging Carola namens de ChristenUnie altijd voorop. Ze deed dat dan met veel kunde, integriteit, politiek vernuft en een warm hart! Ze heeft op cruciale momenten steeds het verschil gemaakt voor mensen die de overheid het hardste nodig hebben. Ik ben Carola daar intens dankbaar voor.’

In al die jaren voor de ChristenUnie en ons land heeft Carola Schouten een groot stempel weten te drukken op het parlementaire werk en op het landsbestuur. Als partij zijn we haar zeer dankbaar voor de tomeloze inzet die ze heeft getoond.

Ankie van Tatenhove, voorzitter van het landelijk bestuur: ‘We zijn Carola Schouten heel dankbaar voor al die jaren dat ze zich namens de ChristenUnie met hart en ziel heeft ingezet. Eerst als lid van de Tweede Kamer en later als minister en vicepremier van Nederland. Daarin heeft ze altijd alles gegeven. Ze heeft op een bijzondere plek veel mogen betekenen. Voor de toekomst wens ik Carola van harte heel veel goeds en Gods zegen.’

Wilt u Carola ook bedanken of iets aan haar meegeven? Reageren kan hier

Labels: ,