Teken van verbondenheid met Israël

Twee kaarsen
CU logo onder elkaar blauw
Door Webredactie op 11 oktober 2023 om 13:03

Teken van verbondenheid met Israël

Afgelopen weekend werden Israëlische burgers getroffen door de verschrikkelijke terreur van Hamas. We rouwen mee met alle slachtoffers en nabestaanden van dit terroristische geweld en zijn in meeleven en gebeden verbonden. We willen deze week bij dit leed stil staan. Daarom organiseren Mirjam Bikker van de ChristenUnie en Jan Slagter van Omroep Max samen met Chris Stoffer (SGP), Christenen voor Israël en ondersteund door veel bekende Nederlanders een teken van verbondenheid.

Aankomende vrijdag wordt, voor het eerst sinds de start van de oorlog, de shabbat gevierd. Traditiegetrouw worden de kaarsen voor zonsondergang aangestoken. De kaarsen geven licht en staan voor vrede en harmonie.

In verbondenheid met de Joodse gemeenschap hier en uit meeleven met slachtoffers en nabestaanden steken we vrijdagavond twee kaarsen aan in onze huizen. Mogen de shabbatkaarsen verlichting en vrede brengen in deze gitzwarte tijd.

Opperrabbijn Jacobs waardeert de betrokkenheid bij het Joodse volk. Jacobs: “Met het aansteken van de kaarsen brengen we licht en vrede, richten we ons tot de Eeuwige. Het licht zorgt ervoor dat je pad verlicht is en je niet struikelt.”

Mirjam Bikker van de ChristenUnie: “Het afschuwelijke geweld raakt ons diep en we leven intens mee met de slachtoffers, nabestaanden en families die in een vreselijke onzekerheid leven. Wat een gitzwarte dagen in de geschiedenis van Israël.  Daarom dit teken van solidariteit, in verbondenheid met de Joodse gemeenschap waar ook ter wereld, in het bijzonder in Israël en in Nederland.”

Jan Slagter van Omroep Max, ondersteuner initiatief: "Vol walging hebben u en ik kennisgenomen van de berichten over de terroristische aanval van Hamas op onschuldige Israëlische burgers vanuit de Gazastrook. Baby’s, (zwangere) vrouwen en mannen zijn ontvoerd en mishandeld, complete gezinnen zijn uitgemoord. Daarom steek ik vrijdag om 18.00 uur twee kaarsen aan met het verlangen naar licht en vrede, en leven wij mee met de nabestaanden en families in Israël en Nederland."

Chris Stoffer van de SGP: “Sinds de Holocaust is er geen dag geweest waarop er zoveel Joden zijn vermoord als op 7 oktober 2023. Woorden schieten tekort voor de gruweldaden van Hamas en voor het blijvende, peilloze verdriet van de nabestaanden van de slachtoffers. Hoe dieper de duisternis, hoe belangrijker het licht. Laten we ons daarom blijven uitspreken vóór Israël. Steeds weer opnieuw. Wij bidden voor Israël met in ons hart de woorden van psalm 121: Ziet, de Bewaarder Israëls zal niet sluimeren, noch slapen. De HEERE is uw Bewaarder, de HEERE is uw Schaduw, aan uw rechterhand.”

Deze actie wordt ondersteund door:

• Albert Verlinde
  • Simone Kleinsma
  • Sander Dekker

Extra informatie herdenking:

• De afbeelding van de actie is te vinden op de social media kanalen van de ChristenUnie. De afbeelding is ook te downloaden via de knop onderaan de pagina.
  • Deel de afbeelding van de actie op je eigen social media kanalen.
  • Steek vrijdagavond 13 oktober om 18:00 uur twee kaarsen aan. Maak er een foto van en deel die op je social media kanalen.

Download hier de visual

Labels: