Brede coalitie roept op: maak suïcidepreventie wettelijke plicht

Portret Mirjam Bikker in vierkant.jpg CU logo onder elkaar blauw
Door Mirjam Bikker, Webredactie op 9 april 2024 om 08:30

Brede coalitie roept op: maak suïcidepreventie wettelijke plicht

De inzet van de landelijke en lokale overheid om zelfdodingen te voorkomen moet een wettelijke verplichting worden. Om dat te regelen verdedigt de ChristenUnie vandaag haar initiatiefwet, die mede werd ingediend door PvdA-GroenLinks, CDA, SGP, SP, PvdD, BBB en NSC. Tot nu toe is de inzet voor suïcidepreventie afhankelijk van de ambities van het op dat moment zittende kabinet of Kamerleden, maar wordt nergens gegarandeerd dat die inzet gewaarborgd blijft. Met dit wetsvoorstel, dat wordt ondersteund door 113 Zelfmoordpreventie, komt daar verandering in.

Suïcide is doodsoorzaak nummer 1 onder jongeren. Dit grote maatschappelijke probleem, dat samenhangt met verschillende factoren in de maatschappij, vraagt om een overheid die zich altijd verantwoordelijk weet voor goed suïcidepreventiebeleid. De plicht van de overheid om zich in te zetten voor suïcidepreventie wordt met het voorstel verankerd in de Wet Publieke Gezondheid. Hiermee wordt de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) primair verantwoordelijk. Daarnaast wordt het bestaan van een gratis hulplijn wettelijk vastgelegd en wordt de plicht van gemeenten voor eigen beleid explicieter gemaakt. Want juist gemeenten kunnen een cruciale rol spelen in het voorkomen van suïcides.

Mirjam Bikker (ChristenUnie): “Elke dag zijn er gemiddeld 5 zelfdodingen in Nederland. Mensen die geen andere uitweg meer zien dan zelfdoding en geen hulp zoeken. Dat is vreselijk, voor hen, voor de familie en de andere nabestaanden die achterblijven. We hebben als samenleving én als overheid de taak om zelfdoding zoveel mogelijk te voorkomen. Dat we naast deze mensen staan en goede, toegankelijke hulp bieden. Dat is letterlijk van levensbelang. Deze wet gaat daarin een stap vooruit betekenen. Mooi om te zien dat deze oproep door een bredere coalitie van partijen wordt ondersteund.”

De behandeling van de initiatiefwet suïcidepreventie start om 19.00u en is live te volgen via debatdirect.nl

Denk je aan zelfdoding? Praten helpt en kan anoniem: chat via www.113.nl, bel 113 of bel gratis 0800-0113.

Labels: ,