Prostitutie
Dit standpunt komt uit ons verkiezingsprogramma van de Tweede Kamerverkiezingen van 2021.
Mensenhandel, dwang en uitbuiting vinden dagelijks in Nederland plaats. Elk jaar zijn er tussen de 5.000 en 7.500 slachtoffers van mensenhandel, met daaronder als grootste groep de minderjarige slachtoffers van seksuele uitbuiting. Of het nu gaat om seksuele uitbuiting, arbeidsuitbuiting of criminele uitbuiting, de ChristenUnie wil dat deze moderne slavernij stopt. De legalisatie van de prostitutie in Nederland heeft geleid tot een grote groep slachtoffers van mensenhandel die gevangen zit in een legaal en failliet systeem. Met steeds opnieuw vrouwen - veelal afkomstig uit straatarme landen- die uit pure armoede in de seksindustrie verzeild zijn geraakt. Prostitutie is ongelijkwaardig, er is meestal machtsongelijkheid, economische ongelijkheid en genderongelijkheid. Daarom is de ChristenUnie tegen prostitutie en kiest voor beleid dat in elk geval zo min mogelijk slachtoffers maakt. Want het grove onrecht dat kwetsbare mensen wordt aangedaan willen we bestrijden. Door goede hulp te bieden, door goede opsporing en berechting van allen die zich schuldig maken aan dwang of uitbuiting, of het sponsoren daarvan, door te stoppen met het legalisatiebeleid.
De ChristenUnie stelt daarom de volgende maatregelen voor:
-
Invoering van het ‘Nordic model’. Zonder klanten zou mensenhandel niet bestaan, daarom wordt het kopen van seks strafbaar voor de klant, niet voor de prostituee, net als in bijvoorbeeld Zweden, Noorwegen en Frankrijk (Nordic model). We staan vierkant achter het burgerinitiatief ‘Ik ben onbetaalbaar’. Het pooierverbod wordt ingevoerd. Invoering van dit model moet altijd samengaan met goede hulpverlening en uitstapprogramma’s.
-
Uitstapprogramma’s voor prostituees. Uitstaphulp vormt een structureel onderdeel van het prostitutiebeleid. Landelijk wordt geborgd dat er in elke regio hulp beschikbaar is. Bovendien: uitstappen is één, de samenleving instappen is twee. Daarom wordt de doelstelling van de subsidies voor uitstapprogramma’s verbreed. Er is ook hulp nodig bij het vinden van werk, huisvesting (inclusief urgentieverklaring), scholing en schuldhulpverlening, om slachtoffers uit de klauwen van handelaren te houden. Projecten als het Overweeghuis in Groningen hebben een voorbeeldfunctie.
-
Bescherming van minderjarige slachtoffers: de grootste en meest onzichtbare groep slachtoffers van mensenhandel wordt beter beschermd. Klanten die seks kopen van minderjarigen zijn niet onschuldig, zij houden deze praktijken in stand en maken zich strafbaar aan een zedendelict. Er komt voldoende capaciteit voor opsporing en daadwerkelijke berechting. De wettelijke instrumenten om minderjarigen tegen seksueel misbruik te beschermen worden verruimd. Er komt speciale aandacht voor uitbuiting en mensenhandel van jongens.
-
Specialistische (landelijke) zorg. Adequate zorg moet op tijd en voldoende beschikbaar zijn voor alle slachtoffers van uitbuiting in elke regio. De doorstroming van slachtoffers naar landelijke specialistische zorginstellingen wordt verbeterd.
-
Veilige opvang voor slachtoffers van loverboys, pooiers en mensenhandelaren. Vooral jonge meisjes die weglopen uit zorginstellingen vallen nu nog te vaak in de handen van daders. Maar ook op of om sommige scholen met kwetsbare kinderen wordt geronseld. Kinderen moeten veilig zijn, thuis of in een instelling, en ook op school. Nadere samenwerking tussen zorginstellingen en opsporing, bewustwording bij scholen zijn nodig om dit terug te dringen.
-
Online opsporen en hulpverlenen. Veel seksuele uitbuiting vindt uit het zicht plaats en vooral online. We investeren in innovatieve middelen zoals een webcrawler en de inzet van lokprofielen. Maar ook in online programma’s om slachtoffers te bereiken.
-
Bestrijding kinderporno. Het is onaanvaardbaar dat Nederland koploper is in het hosten van kinderporno, dat moet stoppen. De ChristenUnie wil effectieve strafwetgeving en betere samenwerking met hostingbedrijven om hier een einde aan te maken.
-
Versterken strafrechtelijke aanpak. Op dit moment worden te weinig mensenhandelaren en uitbuiters veroordeeld en komt men vaak niet verder dan het laaghangende fruit, de ‘kleinere pooiers’. We investeren in specialisatie van politiemensen, officieren van justitie en rechters. De aangiftebereidheid van slachtoffers wordt vergroot door het strafproces slachtoffervriendelijker te maken bij zaken rond mensenhandel. Daarnaast zetten we in op vroegbescherming, zodat slachtoffers zich veilig voelen om aangifte te doen.
-
Registratieplicht en taaleis voor prostituees. In aanloop naar de invoering van het ‘Nordic model’ komt er een registratieplicht voor prostituees. Zo voorkomen we dat vrouwen onderdeel blijven van het rondreizend kartel van mensenhandelaren. Ook worden er eisen gesteld als het voldoende beheersen van de Nederlandse of Engelse taal, het zelfredzaam zijn en het kennen van de eigen rechten.
-
Verbod ‘ruilprostitutie’. Er komt een verbod op prostitutie in ruil voor goederen of diensten. Dit is nodig om vaak jonge mensen, die in ruil voor onderdak, spullen, of drugs, seks hebben, te beschermen tegen misbruik en uitbuiting.
-
Arbeidsuitbuiting blijft niet onbestraft. De lat om arbeidsuitbuiting te bewijzen is nu onevenredig groot en arbeidsuitbuiting blijft daardoor veel te vaak onbestraft. Daarom is intensivering van de opsporing en aanpassing van de strafwetgeving nodig.
-
Criminele uitbuiting van jongeren. Uitbuiting van jongeren moet meer aandacht krijgen en vraagt vooral om meer preventie. Door klusjes te doen worden kwetsbare jongeren in de drugscriminaliteit gezogen. De strijd tegen ondermijning en drugscriminaliteit is nauw verweven met de strijd tegen mensenhandel.
-
Aandacht voor mensenhandel bij asielverzoeken. Bij beoordeling van asielverzoeken is specifieke aandacht nodig voor mensenhandel. Medewerkers van de IND die asielaanvragen beoordelen moeten in staat zijn signalen van mannen, vrouwen en kinderen die vast zitten in een dwanghuwelijk, onder invloed staan van een pooier of zijn geronseld voor dwangarbeid te herkennen. Of iemand slachtoffer is wordt voortaan vastgesteld door een multidisciplinaire commissie, in lijn met de succesvolle ‘pilot aannemelijkheid slachtofferschap’.
-
Gespecialiseerde opvang voor slachtoffers mensenhandel. Voor specifieke doelgroepen - bijvoorbeeld voor slachtoffers mensenhandel – wordt bovenregionaal gespecialiseerde opvang gerealiseerd, zodat ook zij ergens terecht kunnen voor goede hulp en opvang.