ChristenUnie stemt tegen wet die online gokken wil reguleren

Portret Mirjam Bikker in vierkant.jpg
Door Mirjam Bikker op 19 februari 2019 om 13:29

ChristenUnie stemt tegen wet die online gokken wil reguleren

Onze fractie heeft tegen het wetsvoorstel dat online gokken wil reguleren gestemd. Gokken is geen onschuldig spelletje, maar een verslavende bezigheid. En regulering zal, getuige ook de ontwikkelingen in de ons omringende landen, ontegenzeggelijk een opstuwend effect op het aantal gokkers en probleemgokkers hebben. Wij wedden niet graag en al helemaal niet op het verkeerde paard. Lees hieronder mijn stemverklaring.

Voorzitter,

De ChristenUnie stemt tegen het wetsvoorstel dat online gokken wil reguleren. De minister verwacht geen opstuwend effect van gokkers en probleemgokkers, maar de omliggende landen laten anders zien. De minister ziet geen probleem in verhouding tot (de horizontale consistentie) de andere wettelijke gokregimes, wij hebben daar wel grote zorgen bij en vrezen dat daar de deur naar verruiming wordt open gezet.

Dan de moties. Wij stemmen voor de moties Van Dijk, Gerkens en Strik, N,O en P. De motie Gerkens onder O. is voor mijn fractie de sterkere vertaling van de opdracht die de Tweede Kamer al mee gaf bij dit wetsvoorstel om illegale aanbieders te weren. De motie Postema onder L zien wij als een vermindering van die opdracht, daar stemmen we tegen. Dan de motie Postema onder M, de oproep die hieruit spreekt om illegale aanbieders daadwerkelijk te weren, die steunen wij, het genoemde instrument (art 54a Sr) spreekt nog niet tot de verbeelding van mijn fractie. Maar dat maakt het weren van illegale aanbieders wel een terecht punt bij de evaluatie van het wetsvoorstel.

Labels: ,