Wat zegt het regeerakkoord over Israël? Wat vindt de ChristenUnie daarvan?

In het regeerakkoord staat dat Nederland wil bijdragen aan vrede en veiligheid in het Midden-Oosten. Het kabinet wil de goede betrekkingen met zowel Israël als de Palestijnse Autoriteit gebruiken om te werken aan de tweestaten-oplossing: een onafhankelijke, democratische en levensvatbare Palestijnse staat naast een veilig en internationaal erkend Israël. Nederland zet zich tevens in voor verbetering van de onderlinge relaties tussen Israëliërs en Palestijnen.

De ChristenUnie vindt dit een goed streven. We vinden het belangrijk dat Israël veilige en door iedereen erkende grenzen heeft. Tegelijk vindt de ChristenUnie ook dat Israël de Palestijnse aspiraties om een eigen staat te hebben, moet erkennen. De verzoeningsprojecten tussen Israëliërs en Palestijnen stonden expliciet in ons verkiezingsprogramma en zien we terug in het regeerakkoord.

Door het sluiten van het regeerakkoord kunnen we ook veel waardevolle punten verwezenlijken of op z’n minst dichterbij brengen. Lees daarover ook wat Gert-Jan Segers hierover schreef: ‘Het regeerakkoord en onze idealen’Klik hier voor een selectie van punten uit het regeerakkoord waar we als ChristenUnie van zeggen: dit is waardevol.