Congres stelt kandidatenlijst en verkiezingsprogramma Tweede Kamerverkiezingen vast

zaterdag 30 juni 2012 14:21

Vanmorgen heeft het congres met overweldigende meerderheid de kandidatenlijst voor de Tweede Kamerverkiezingen vastgesteld. In Theater De Flint in Amersfoort werd het voorstel van het Landelijk Bestuur overgenomen met 271 stemmen voor en 6 tegen. Het geamendeerde verkiezingsprogramma werd unaniem aangenomen.

1. Arie Slob
Arie Slob zit sinds 2001 in de Tweede Kamer, was tussen 2007 en 2010 fractievoorzitter gedurende het kabinet van CDA, PvdA en ChristenUnie en volgde André Rouvoet als politiek leider op toen die in mei 2011 de politiek verliet. Voorheen was hij werkzaam in het onderwijs en gemeenteraadslid in Zwolle. Slob: "Het is een enorm voorrecht om een team aan te mogen voeren van bevlogen mensen die klaar staan om hun hart te laten spreken en juist nu onze samenleving willen dienen." Naast Slob staan er vijf andere kandidaten uit de provincie Overijssel op de lijst.

2. Joël Voordewind

Joël Voordewind is Tweede Kamerlid sinds 2006. Voorheen was hij lijsttrekker van de ChristenUnie-fractie in Amsterdam en duo-Statenlid bij de Provinciale Staten Noord-Holland. Ook heeft hij ruime ervaring als medewerker bij internationale hulporganisaties en werkte hij in Irak. Voordewind is een gedreven politicus, met expertise op het gebied van Jeugd & Gezin, Ontwikkelingssamenwerking, Buitenlandse Zaken, Defensie, Integratie en Asiel. Naast Voordewind staan er vijf andere kandidaten uit de provincie Noord-Holland op de lijst.

3. Carola Schouten
Carola Schouten Rotterdamse bedrijfskundige van Brabantse komaf, is in mei 2011 Tweede Kamerlid geworden en werd direct verkozen tot politiek talent van het jaar. Daarvoor was zij beleidsmedewerker en coördinator van het team beleidsmedewerkers van de Tweede Kamerfractie. Ook is zij beleidsmedewerker op het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid geweest. Ze is financieel woordvoerder en zet zich in tegen gedwongen prostitutie en mensenhandel.

4. Gert-Jan Segers
Gert-Jan Segers is de huidige directeur van het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie. Voorheen was hij werkzaam als beleidsmedewerker bij de Tweede Kamerfractie van de RPF en journalist bij de Evangelische Omroep. Hij woonde en werkte zeven jaar in Egypte en een jaar in de Verenigde Staten. Terug in Nederland heeft hij zich onder meer gericht op het islam- en integratiedebat en is hij columnist en schrijver van onder meer twee romans.

5. Carla Dik-Faber
Carla Dik-Faber is kunsthistorica en momenteel fractievoorzitter van de ChristenUnie in de Provinciale Staten van Utrecht en daarvoor gemeenteraadslid in Veenendaal. Dik is dus een ervaren politica op plaatselijk en provinciaal niveau en heeft zich veel beziggehouden met beleidsterreinen als jke politieke kennis op de beleidsterreinen infrastructuur, ruimtelijke ordening en duurzaamheid.

6. Eppo Bruins
Eppo Bruins is een gepromoveerde natuurkundige en momenteel directeur van de Technologiestichting STW, dat technisch-wetenschappelijk onderzoek stimuleert. Ook is hij voorzitter van ForumC, het christelijke forum voor geloof, wetenschap en samenleving. Bruins is kortgeleden overgestapt van CDA naar ChristenUnie.

7. Herman Wegter
Herman Wegter is bekend als presentator van tv-programma’s als ‘De kist’, ‘Nederland helpt’ en ‘Melk & Honing’. Via die programma’s is hij met veel mensen in aanraking gekomen waarvoor hij zich nu in de politiek wil inzetten. Jongeren, zorg en duurzaamheid gaan hem speciaal aan het hart.

8. Anja Haga
Anja Haga uit Leeuwarden is Statenlid en voorzitter van de ChristenUnie-fractie in de Provinciale Staten Fryslân. Voorheen was ze werkzaam in de gezondheidszorg. Haga heeft het bedrijfsleven verlaten om zich in te zetten voor de ChristenUnie. De inhoudelijke expertise van het Friese politieke talent ligt op het beleidsterrein van de zorg.

9. Ixora Balootje
Ixora Balootje is een politiek talent dat nu raadslid in de deelgemeente Rotterdam Prins Alexander is en actief voor de plaatselijke afdeling van jongerenorganisatie Perspectief. Ixora Balootje is al heel jong politiek actief als raadslid. De Rotterdamse van Surinaamse en Curaçaose afkomst voelt zich zeer verbonden met de christelijke politiek van de ChristenUnie en wil ook op deze manier haar geloof in de praktijk brengen.

10. Ard Kleijer
Ard Kleijer is wethouder in Putten en onder meer belast met sociale zaken, volkshuisvesting en jeugd en gezin. Voorheen was hij raadslid in die gemeente en vervulde hij diverse functies bij Defensie. De Puttenaar is nu ook voorzitter van de Bestuurdersvereniging van de ChristenUnie.

11. Jan de Wit
Jan de Wit is raadslid en fractievoorzitter in Hilversum en projectmanager bij een adviesbureau dat zich richt op ruimtelijke ontwikkeling. Hij is ook werkzaam geweest in noodhulp en wederopbouw in diverse landen. Afgelopen 2 jaar was De Wit politicus van het jaar.

12. Martine Vonk (1974; Vianen)
13. Bert Tijhof (1973, Rijssen)
14. Paul Blokhuis (1963, Apeldoorn)
15. Arnout van Kempen (1969, St. Michielsgestel)