Voltallige Kamer steunt CU/SGP-voorstel schrappen ‘Straatsburg’

europees parlement straatsburgdinsdag 20 mei 2014 16:18

Vanmiddag stemde de gehele Kamer voor een motie van ChristenUnie en SGP om tot één vergaderplaats te komen voor het Europees Parlement. ChristenUnie-Kamerlid Schouten: ,,Het 200 miljoen kostende vergadercircus tussen Brussel en Straatsburg is exemplarisch voor de vervreemding die de burger ervaart. Er is nu een meerderheid in de Tweede Kamer voor een verdragswijziging om dit mogelijk te maken. Het is nu aan het kabinet om dit punt bovenaan op de agenda te zetten tijdens het voorzitterschap van de Europese Unie in 2016.”

Helaas was er geen meerderheid voor het voorstel van Schouten en Dijkgraaf (SGP) om als Nederland werk te maken van het opstellen van exitcondities en dit onderwerp prominent op de Europese agenda te zetten als Nederland in 2016 voorzitter is van de Europese Unie. Schouten: ,,Exitcondities maken het mogelijk voor zwakke eurolanden met een hoge schuldenlast op om een nette manier uit de eurozone te treden.”

De coalitiepartijen stemden tegen de motie, terwijl in het regeerakkoord wel staat dat het mogelijk moet zijn dat landen uit de eurozone stappen. Vooral de houding van de VVD valt Schouten zwaar. ,,Ik had steun verwacht voor dit voorstel. De VVD noemt dit zelf in haar verkiezingsprogramma: lidstaten die niet kunnen of willen voldoen aan de criteria van het Stabiliteits- en Groeipact, dienen uiteindelijk de eurozone te verlaten. Juist met exitcondities kunnen we deze uittreding in goede banen leiden!”

Reacties op 'Voltallige Kamer steunt CU/SGP-voorstel schrappen ‘Straatsburg’'