'Bescherm christenen in de Gaza'

vlag israelvrijdag 06 juni 2008 17:07

Minister van Buitenlandse Zaken Verhagen moet zich inzetten voor een betere bescherming van de christenen in de Gaza. Dat zei Buitenlandwoordvoerder in de Tweede Kamer Joël Voordewind tijdens de viering van 60 jaar Israël. Het geweld in Gaza lijkt ook specifiek tegen de 3500 christenen gericht te zijn. In januari, mei en juni werden christelijke scholen slachtoffer van geweld. In mei ontplofte zelfs een bom in een school. Vorig jaar werd een medewerker van de Holy Bible Society vermoord.

Voordewind deed zijn oproep tijdens de viering op 5 juni van het 60-jarig bestaan van de staat Israël in de Grote of St. Bavokerk in Haarlem. Hij stond in het bijzonder stil bij de bedreigende situatie waar christenen in Gaza zich in bevinden.

Tijdens deze viering sprak Voordewind zijn steun en vredewens uit voor Israël. "De ChristenUnie is voorstander van een alomvattend akkoord voor het conflict tussen Israël en de Palestijnen. Een dergelijk akkoord kan pas stand houden met veilige en erkende grenzen voor Israël." Voordewind noemde het 'één van de belangrijke winstpunten van dit kabinet'  dat die veilige en erkende grenzen in het regeerakkoord zijn opgenomen.

De speech van
Joël Voordewind
Dank aan Christenen voor Israel om hier namens de ChristenUnie, Israël nogmaals te feliciteren met haar 60 jarig bestaan. Mijn partijgenoot en vice-premier Rouvoet mocht dit eerder doen tijdens de viering in het Congresgebouw in Den Haag op 14 mei jongsleden.

Het was een Godswonder dat de staat Israel kon ontstaan 60 jaar geleden. Het is een Godswonder dat Israël is blijven bestaan, ondanks de landen die ten strijde trokken tegen Israel. God laat zijn volk niet los.

Het land is één van de weinige democratieën in de hele regio en vormt het nationaal tehuis voor Joden wereldwijd. Joden die elders vervolgd worden, kunnen altijd terecht in Israël. Ik heb Israël twee keer bezocht en beide keren was het een soort thuiskomen. Het land waar Jezus het Goede Nieuws bracht voor deze wereld. Deze staat verdient vanwege historische en morele argumenten onze politieke steun. Ook op Bijbelse gronden weet onze partij zich verbonden met het Joodse volk.

De ChristenUnie is voorstander van een alomvattend akkoord voor het conflict tussen Israël en de Palestijnen. Een dergelijk akkoord kan pas stand houden met veilige en erkende grenzen voor Israël. Dat zoiets in een regeerakkoord is opgenomen - ‘veilige en erkende grenzen voor Israël'! - is historisch, en één van de belangrijke winstpunten van onze deelname aan dit kabinet. Dat is een expliciete steun in de rug van onze regering voor de staat Israel.

Ook blijft de ChristenUnie pleiten voor Jeruzalem als ondeelbare hoofdstad van Israël. En wijst mijn partij in de Kamer steeds weer op de dreiging die uitgaat van Iran ten opzichte van Israel. Mijn zorgen op dit moment uit naar de christenen in de Gaza. We ontvangen begin deze maand een rapport over de dreigende situatie van de 3,500 christenen in de Gaza. Op 16 mei ontplofte een bom in een christelijke school en in januari werd een andere school overvallen. Vorig jaar werd een medewerker van de Holy Bible Society vermoord. Onderzoek leverde niets op. Geen enkele dader van de tot nu toe gepleegde aanslagenen is tot nu toe berecht of gevangen gezet. Ik roep minister Verhagen dan ook op om zich in te zetten voor een betere bescherming van de christenen in de Gaza.

Tot slot wens ik Israël Gods vrede toe, Zijn shalom, zoals ook Psalm 122 ons oproept om voor de vrede van Jeruzalem te bidden. "Dat rust hebben wie van je houden, dat vrede heerst binnen je muren en rust in je vesting.'

Gods zegen toegewenst.

Godsdienstvrijheid